Fantastic Four

Geplaatst: door Remco Visser

De fans van Marvel zijn de laatste zeven jaar behoorlijk verwend. De welbekende comicsstal plukte de ene na de andere superheld uit hun catalogus en wist onder eigen banier een waar popcorn-imperium op te bouwen. Zie succesvolle franchises als Iron Man, Captain America of Thor.

Onder andermans vlag wil het nog niet zo lukken met de Marvel-helden. Sony's filmdivisie versleet sinds 2002 met wisselend succes al twee Spidermans (en numero drie is onderweg), Universal had evenveel acteurs nodig om de Hulk te vertolken (voordat Mark Ruffalo dat stokje glansrijk overnam in The Avengers) en Fox verprutste in het afgelopen decennium bovendien ook hun visie op Fantastic Four, tot tweemaal toe zelfs.

Met DC Comics hijgend in de coulissen, en het niet helemaal overtuigende Ant-Man vers in het geheugen, lijkt deze terugkeer van dat fantastische viertal echter opnieuw een flinke deuk in de hegemonie van Marvel Studios te slaan.

In de nieuwe verfilming van het langst bestaande heldenteam van Marvel volgen we een viertal buitenbeentjes, Reed Richards, Ben Grimm, Sue Storm en haar 'broer' Johnny, wiens leven compleet verandert wanneer ze teleporteren naar een ander universum waar ze een schokkende gedaanteverwisseling ondergaan. Om de aarde te redden moeten de vier vervolgens leren omgaan met hun nieuwe krachten en de strijd aanbinden met een voormalige vriend.

De hardcore striplezer zal al vanaf de eerste trailer iets zijn opgevallen; waar de klassieke Four nog aan elkaar gelinkt werden door familiebanden, is in deze nieuwe 'contemporaire' versie het vooral een gelukkige samenloop van omstandigheden die het viertal samenbrengt. En daar gaat het in deze poging, van veelbelovende regisseur Josh Trank (Chronicle), eigenlijk al Fantastic Fout.

Aangezien Trank besloot het oorspronkelijke verhaal - waar overigens niks mis mee was - op elementaire punten aan te passen, moet wederom elk personage uitgebreid geïntroduceerd worden. En dat vreet tijd, waardoor het tot ruim driekwart van de film duurt voordat de vier ietwat saaie hoofdpersonen daadwerkelijk de titulaire Fantastic Four worden.

Wanneer het verhaal dan uiteindelijk wat vaart weet te maken, aartsvijand Dr. Doom tevoorschijn komt en de fans vol verwachting in de banken klimmen, wordt echter binnen no-time korte metten gemaakt met deze climax. Aandacht voor de evolutie van de beruchte Dr. Doom en diens beweegreden, daar had Trank namelijk even helemaal geen tijd meer voor. "Verzin zelf maar iets leuks als kijker", lijkt het credo.

De opvallende castingkeuzes, die in eerste instantie wat ongewoon leken, zijn daardoor overigens wel meteen opgehelderd. Fantastic Four is voor het grootste deel namelijk helemaal geen superheldenfilm, maar een tam kennismakingsrondje. En dan komt het goed uit dat onder meer Miles Teller (Whiplash), Kate Mara (Transcendence) en Michael B. Jordan (Fruitvale Station) over prima acteertalent beschikken. Zodat al die overbodige uitleg in ieder geval overtuigend gebracht wordt.

Of je daar als doorgewinterd comicliefhebber op zit te wachten? Nee, absoluut niet. Fantastic Four is namelijk verworden tot niks meer dan een dik anderhalf uur durende opzet voor een mogelijke franchise. Een franchise die juist door dit bloedeloze eerste deel echter totaal geen levensvatbaarheid meer heeft. Wij staan in ieder geval niet te trappelen voor een sequel.

Een superheldenfilm bezoek je ons inziens namelijk simpelweg om de recht-door-zee verhaallijn, de oogverblindende actie én de herkenbaarheid van je favoriete strippersonages. Als er van die drie geen één echt uit de verf komt, stel je als regisseur - droomproject of niet - het publiek vooral fantastisch teleur.