A Family

Geplaatst: door Bart de Bruijn

Soms als je een film kijkt voel je je een beetje een voyeur. Een ongemakkelijk gevoel. Van het Deense A Family (En Familie in het Deens) krijg je dat gevoel. De film volgt een familie langs al hun hoogte- en dieptepunten. Vaak erg realistisch in beeld gebracht en zeker bij de dieptepunten vraag jij je af "waarom mag ik dit zien?". Dat is een groot compliment voor Pernille Fischer Christensen, de regisseuse.

Je vergeet snel dat je naar acteurs kijkt, door dat hierboven genoemde realisme. Maar dat besef komt na een tijdje weer terug. De hoogte- en dieptepunten wisselen elkaar wel erg snel af. Ik denk dat er niet veel families zijn waar binnen zo'n korte tijd zoveel grote beslissingen moeten worden genomen.

Maar de familie waar het hier om draait, de familie Rheinwald, is dan ook geen normale familie. Bijna elk lid van de familie werkt voor de bakkerij, de leverancier van al het brood en gebak aan het Deense koningshuis. Dat is trouwens een feit dat op een kort tv-fragment geen rol speelt in de film. Het had elke bakkerij kunnen zijn.

A Family draait vooral om de pater familias en zijn ziekte. Daaromheen beweegt de rest van de familie en die passen hun leven aan dat van hem aan. De beslissingen die ze nemen zijn net als het grootste deel van de film realistisch. Je begrijpt bijna elke keuze die gemaakt wordt. Neem ik die nieuwe baan of niet? Ben ik blij met de nieuwe vrouw van mijn vader of niet? Hou ik mijn kind of pleeg ik abortus? Het nadeel van het realisme van die keuzes is wel dat de film bijna nooit verrast.

Zorgen dat acteurs zo realistisch acteren als in A Family lijkt me lastig. Maar het is Christensen gelukt. De vraag is of je dat wil zien. Voor realisme kan je ook naar een documentaire of een realityshow op tv kijken. Ga je toch naar A Family, bereid je dan voor op een paar heftige gebeurtenissen, maar verwacht niet al te vaak verrast te worden. A Family is een wat versnelde registratie van de ups en downs in het leven van een bakkersfamilie. Niets meer, niets minder.