Eye in the Sky

Geplaatst: door Sonny Kempkes

In deze boeiende film zien we waarin oorlogvoering geëvolueerd is. Het gebruik van drones in de samenleving is tegenwoordig  heel normaal, maar het zal altijd onlosmakelijk verbonden zijn aan oorlog. De morele dilemma’s die komen kijken bij oorlogsvoering, zijn al vaker in films zichtbaar geworden. Eye in the Sky onderscheidt zich echter door die dilemma's heel actueel te maken.

De film volgt een aantal personages dat uiteindelijk allemaal met elkaar in verbinding komt. Kolonel Katherine Powell (Helen Mirren) krijgt de opdracht een geheime dronemissie te leiden. Het doel is om een groep terroristen in Kenia te arresteren. Wanneer blijkt dat de terroristen zelfmoordplannen hebben moeten ze worden uitgeschakeld. Daarop volgt een aaneenschakeling van scènes waarin de beslissingen van Powell, dronepiloot Steve Watts (Aaron Paul) en een aantal betrokkenen zoals luitenant-generaal Frank Benson, een van de laatste rollen van de veel te vroeg overleden Alan Rickman, hen allen onder grote druk zet.

Eye in the Sky is opnieuw een film die de gevolgen en moraliteit van drone aanvallen onderzoekt. Na recentelijk Good Kill en de documentaire Drone. Het is zeker een onderwerp dat de komende jaren regelmatig behandeld zal worden. Deze film doet het wat dat betreft uitstekend. Het geeft de risico's weer die de persoon die de drone bedient in moet schatten, de leiding die goedkeuring moet geven en de onschuldigen die getroffen kunnen worden. Vragen als "zou je een kind doden om er twintig te redden?" zijn verschrikkelijk, maar het zijn wel vragen die bij deze soort oorlogsvoering realiteit zijn geworden.

Helen Mirren is als kolonel Powell het gezicht van de film en ze doet dat uitstekend. Haar personage weet dat ze keihard moet zijn in haar werk anders kan het mensenlevens kosten. We leven hierdoor uiteindelijk niet echt met haar mee, maar al haar acties zijn rationeel te verklaren. Ook rationeel zijn de ministers die toestemming moeten geven voor de actie, zij durven geen verantwoordelijkheid te nemen uit angst voor imagoschade. Dit zorgt bij de kijker dan weer voor grote, maar terechte frustratie en een gevoel van machteloosheid. Dit is door regisseur Gavin Hood (Tsotsi, Rendition, Ender's Game) erg goed gedaan. Hij woonde overigens jaren in Afrika en zag oorlog van dichtbij. Daarom was hij er op gebrand een film als deze te maken.

Eye in the Sky is een uitstekende film die interessante morele dilemma's opwerpt. Daarnaast weet de film ook nog veel spanning te creëren. Tel daarbij nog het uitstekende acteerwerk op en dit is een thriller die je gezien moet hebben. Hopelijk gaat de film het in de VS, grootgebruiker van militaire drones, ook goed doen. Mensen zouden er vaker bij stil moeten staan hoe oorlogsvoering veranderd is. Alleen daarom is deze film al een aanrader.