Experimenter

Geplaatst: door Ellen van den Braak

Experimenter is de biopic van wetenschapper Stanley Milgram zoals die bedoeld was. Een eerdere film, The Tenth Level (1976) met William Shatner is volgens Milgram (Peter Sarsgaard) in Experimenter niet bepaald een correcte blik op zijn leven. Dit probeert de film van regisseur Micheal Almereyda recht te zetten.

Experimenter is een film over wetenschapper Stanley Milgrams leven, verteld door Milgram zelf. Hij is een wetenschapper die onderzoek deed naar de kracht van autoriteit in de jaren zestig. Hij liet testsubjecten mensen een dodelijke voltage stroom 'toedienen' aan een proefpersoon simpelweg omdat een hoofdonderzoeker hen vertelde dat ze dat moesten doen. Hiermee ontwikkelde Milgram onder andere een theorie waarom de Holocaust kon gebeuren.

Op Milgrams experimenten werd gemixt gereageerd. Zo ook in de film. Over het algemeen zijn mensen gefascineerd door de experimenten, maar ook geshockeerd. Sommigen snappen het niet, en denken dat Milgram echt mensen schokken heeft toegediend, anderen denken dat zijn werkwijzen onethisch zijn. Milgram zelf weet zich goed te verantwoorden, vooral met de resultaten die hij boekt.

De Milgram in Experimenter is een stoïcijnse onderzoeker die het publiek direct aanspreekt met monologen over zijn leven. Hiervoor stapt hij uit zijn rol om de plek van verteller in te nemen. Gepaard met beeldspraak en de creatieve uitingen die de film doet in de vorm van setdesign en achtergronden, voelt Experimenter eerder als een toneelstuk dan een film. Het heeft de opbouw en indeling van een toneelstuk. Om het dan ook in filmvorm te zien is interessant, maar niet vernieuwend of verrassend.

Verder, omdat de film biografisch is, heeft het geen grote verhaallijn. Sterker nog, het hoogtepunt wordt al vrij vroeg in de film bereikt, waarna de rest nogal traag voortsukkelt. Professioneel gezien had Milgram zijn hoogtepunt in de jaren zestig, maar aangezien Experimenter zijn hele leven volgt, eindigt het pas in de jaren tachtig. Het was beter geweest wanneer de opbouw naar het hoogtepunt groter was geweest. Maar zo werkt het leven natuurlijk niet, en daar geeft de film dan wel weer een realistischer beeld van.

Over het algemeen is Experimenter een prima film, maar niet bepaald ambitieus. Behalve wat creatieve keuzes heeft de biopic geen uitspringers. Niet in het verhaal, niet in de vertelling ervan, niet in het acteerwerk. Dit zorgt ervoor dat Experimenter een film is waar je verveeld van kan raken.