The Expendables 3

Wat begon als een geinige reünie met wat oude spierbundels, is inmiddels uitgegroeid tot een flinke franchise. Het derde deel van The Expendables heeft precies hetzelfde te bieden als de twee vorige delen. Wederom veel vermakelijk wapengekletter en foute knipoogjes, maar dit keer ook een overheersende gedachte dat er wat meer in de film zat dan er uit is gehaald.

Barney Ross (Sylvester Stallone) en zijn mannen (onder meer Jason Statham, Arnold Schwarzenegger en Dolph Lundgren) zijn terug voor een nieuw avontuur. Nadat ze een oud-collega (Wesley Snipes) hebben bevrijd uit een gevangenistrein, ontdekken ze dat de voor dood achtergelaten Conrad Stonebanks (Mel Gibson) nog springlevend is. Stonebanks richtte vele jaren geleden samen met Ross het huurlingenlegioen The Expendables op, maar keerde hen uiteindelijk de rug toe.

In een missie om met hem af te rekenen, rekruteert Ross een nieuw, jong team. Al snel blijkt echter dat hij het niet zonder zijn oude makkers kan. Met tien man sterk trekt het team richting Stonebanks hoofdkwartier, ergens in een Oostblokland. De confrontatie die volgt doet denken aan die uit The Avengers. We krijgen eveneens een lang gevecht voorgeschoteld, waarin de helden in kleine groepjes op verschillende locaties afrekenen met de slechteriken.

De hele Expendables-reeks is één grote ode aan de foute actiefilms uit de jaren ’80. Een tijd waarin popcornfilms nog gewoon vermakelijk, luchtig en cool waren in plaats van deprimerend, gevoelig en met een overgecompliceerd plot. Wat dat betreft voelt ook dit derde deel als een heerlijk hersenloze afwisseling tussen alle superhelden, robots en monsters die elkaar die laatste jaren bevechten op het bioscoopscherm.

Op een ander vlak sluit The Expendables 3 wel precies aan op een trend uit Hollywood: die van de sequels. Alles dat ook maar een beetje succes boekt, krijgt een vervolg. Eentje dat het liefst nog groter en luidruchtiger is dan het origineel. Dat is ook hier het geval. Dit derde deel duurt ruim twintig minuten langer dan de vorige twee, er zijn nóg meer oude sterren aanwezig en de actie is nóg meer over de top dan eerst.

Dat zorgt geregeld voor hilarische, totaal belachelijke, maar o zo vermakelijk actiescènes. De foute one-liners en ongeloofwaardige gevechten wisselen elkaar in hoog tempo af. En de grote namen zijn niet te beroerd om zichzelf en hun imago op de korrel te nemen. Wat minder goed is, is het richtingsgevoel van de badguys. De sterren zijn behalve expendable ook behoorlijk untouchable en dat maakt dat de film nooit een moment spannend is. Ook is voor dit deel gekozen voor een PG13-rating. Dat betekent dat er in de film geen plek is voor bloed of afgehakte ledematen. Elementen die voor een foute actiefilm eigenlijk essentieel zijn.

Een opzichtige knieval van Stallone om zijn film meer geld te laten opbrengen. Een ook die bij de fans waarschijnlijk niet in goede aarde zal vallen. Het zou verder geen kwaad kunnen als Sly voor een eventueel vierde deel een stapje opzij zou doen en het script aan een specialist zou overlaten. De actiescènes zijn namelijk zelden memorabel en de film mist een goed tempo. Met een veteraan als John Woo of Hunt for Red October en Die Hard-regisseur John McTiernan (waarom ook niet?) achter de camera of schrijftafel, zou een Expendables-film misschien wel een genre-klassieker kunnen worden in plaats van enkel een geinige knipoog naar vervlogen tijden.

In het vorige deel werden onder meer Jean-Claude van Damme en Chuck Norris aan de cast toegevoegd, nu zijn er onder meer nieuwe rollen voor Harrison Ford, Antonio Banderas, Wesley Snipes en Mel Gibson. Die laatste is heerlijk over the top als slechterik. De rest van de cast moet het vooral van hun imposante lijven hebben. Stallone is de enige wiens personage nog enigszins achtergrond meekrijgt, al mag dat ook amper een naam hebben. Maar op diepgang en nuance zit niemand dan ook te wachten in deze film.

The Expendables 3 doet wat het belooft. Het is overdreven, moddervet en ontzettend vermakelijk om naar te kijken. Het is jammer dat er voor gekozen is om bloed en gore achterwegen te laten, dat maakt de film wat minder grof. Ook is de plot dit keer buitengewoon mager. Desondanks is The Expendables 3 voor actiefans de moeite zeker waard. Al was het alleen maar om al die ouwe bazen nog een keer samen aan het werk te zien. Dat gaat immers nooit vervelen.