Evil Dead

Geplaatst: door Sonny Kempkes

Cultklassieker Evil Dead lanceerde in 1981 de carrière van regisseur Sam Raimi. De film onderscheidde zich door op onnavolgbare wijze horror en komische elementen te mengen. Nu 32 jaar later is er een remake die wel het originele verhaal volgt maar meer op de serieuze tour gaat.

Een groepje jongeren trekt naar een afgelegen boshutje om één van de groepsleden te helpen bij het afkicken van drugs. Als ze een boek vinden in de kelder is er natuurlijk één zo intelligent de verboden spreuk uit te spreken. Dan krijgen de jongeren opeens een demon achter zich aan die hun zielen wil opeisen. Eindresultaat: veel sterfgevallen en tientallen liters bloed.

Bij een remake is het altijd afwachten wat de nieuwe regisseur heel laat van het (meestal) geniale concept. Van te voren werden de Evil Dead fans al redelijk gerustgesteld door de betrokkenheid van Sam Raimi en Bruce ‘groovy’ Campbell als producers. Zij waren verantwoordelijk om de geest van het origineel in stand te houden. Wanneer je het eindresultaat bekijkt, kun je ook niet anders concluderen dan dat dit gelukt is.

Evil Dead is op een eigen manier heel anders maar gaat respectvol om met de voorganger. De wat meer tere zieltjes zullen óók aan deze film weinig plezier beleven. Het verhaal draait om flinke hoeveelheden gore die over de kijker worden uitgestort. De film overtreft zich in een paar scènes - eentje met stanleymes blijft vooral bij- die je gemakkelijk van de eetlust beroven.

Zoals altijd in een film als deze is het acteerwerk niet bijzonder te noemen. Toch is dat nimmer storend. Wel is duidelijk dat het ondergeschikt is aan de schrik die het het publiek aan moet jagen. Daarnaast doet Jane Levy het aardig als de afkickende verslaafde die eerst natuurlijk niet door de groep wordt geloofd wanneer ze zegt vreemde dingen te zien.

Evil Dead is in alle opzichten een erg geslaagde remake. De film houdt de vaart er in en weet af en toe aardig te shockeren. Het redelijk absurde einde en het feit dat de film eigenlijk tien minuten korter had mogen zijn, doen daar weinig afbreuk aan. Evil Dead is ranzig en spannend, geen klassieker zoals het origineel, maar simpelweg een erg goede horrorfilm.