The Equalizer

The Equalizer is een op de gelijknamige televisieserie uit de tweede helft van de jaren tachtig gebaseerde film van de maker van Training Day en Olympus Has Fallen. Waar in de televisieversie Edward Woodward in de huid van vergelder Robert McCall kroop, is het nu de beurt aan Denzel Washington. Die mag doen wat hij het toch eigenlijk het beste doet: een ijskoude wreker spelen.

Robert McCall is werknemer bij een grote bouwmarkt, waar hij collega Ralphie helpt bij zijn poging bewaker te worden. Daarmee wordt al snel duidelijk dat McCall zich graag inzet voor de minder bedeelden en weerlozen in onze maatschappij. Zijn achtergrond en motivatie blijven mysterieus en regisseur Antoine Fuqua neemt bovendien ruim de tijd het hoofdkarakter neer te zetten.

Zo leren we bijvoorbeeld dat McCall een bijzonder gedisciplineerd, of noem het licht autistisch, leven leidt en bovendien 's nachts maar moeilijk in slaap komt. Zijn nachten brengt hij dan ook regelmatig in een koffiehuis in de buurt door, waar hij al zippend aan een kopje thee - getrokken van een van huis meegenomen en zorgvuldig ingepakt zakje - rustig een boek leest en wat babbelt met tienerhoertje Alina (Chloë Grace Moretz) en haar wijze raad meegeeft:

"Je kunt alles worden wat je wilt."
"Niet in mijn wereld."
"Dan moet jij je wereld veranderen."

Wanneer deze Alina mishandeld wordt door haar pooier, komt McCall in actie. Nadat zijn aanbod om het hoertje vrij te kopen niet wordt aangenomen, besluit hij de pooier en zijn posse dan maar om te leggen. Niet wetende dat zij behoren tot een veel grote netwerk van Russische mobsters, geleid door ene Vladimir Pushkin (ja, echt!).

Die laat dat natuurlijk niet over zijn kant gaan en stuurt hitman Teddy (Kevin Spacey look-a-like Marton Csokas) op McCall af. Het is het begin van een bloederige en snoeiharde - maar nooit zo hard als in de tv-serie - oorlog tussen de Russische maffia en corrupte politieagenten aan de ene kant en eenmansleger McCall aan de andere kant.

Dat alles natuurlijk bijzonder cool in beeld gebracht door Fuqua, al hadden scenarist Richard Wenk en de regisseur zich best iets minder mogen bedienen van Clichés. Ja inderdaad, met een hoofdletter. Grotere clichés zul je namelijk niet snel vinden in een dergelijke film. Zo hebben de gangsters grote gevangenistattoeages en spreken ze met een dik aangezet accent.

Daardoor blijft The Equalizer toch een beetje een dertien in een dozijn film, met dat verschil dat de hoofdrolspeler Denzel Washington heet. Hij zorgt er eigenhandig voor dat het eerste deel van deze nieuwe franchise - deel twee is namelijk al aangekondigd - net boven de middelmaat uitkomt.