End Of Watch

door Jochem Geerdink

End Of Watch, Genres: Aktie, Misdaad, Regie: David Ayer, Acteurs: Anna Kendrick, Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Releasedatum: 18 oktober 2012, Speelduur: 109 minuten.

Recensie End Of Watch

Dat David Ayer een fascinatie heeft voor de meest ruige wijken van Los Angeles, dat liet hij als scenarioschrijver al zien met bijvoorbeeld Training Day en S.W.A.T.. Ook als regisseur koos hij voor de City of Angels als decor voor de rauwe films Harsh Times en Street Kings. Niet zo vreemd dus dat hij voor zijn derde regieklus opnieuw bekend terrein opzocht, want de 44-jarige Ayer bracht het grootste deel van zijn jeugd door in de beruchte wijk South Central in L.A.

In End Of Watch, dat Ayer naar verluidt in een week schreef, maken we kennis met politieagenten Brian (Jake Gyllenhaal) en Mike (Michael Peña). Niet alleen elkaars partner bij het Los Angeles Police Department (LAPD), ook buiten werktijd kunnen de twee het prima met elkaar vinden. Zij draaien hun hand niet om voor een confrontatie met de gevaarlijkste lieden die rondlopen in South Central, halen er zelfs een kick uit.

Dat blijkt al direct tijdens de openingsscène, die ons getoond wordt door middel van een zogenaamde dashcam, een op het dashboard van hun dienstwagen gemonteerde camera. We zien hoe Brian en Mike met hoge snelheid en door smalle straatjes een zwarte wagen achtervolgen. Wanneer deze uiteindelijk crasht, raken de agenten verzeild in een vuurgevecht. De rauw-realistische toon is direct gezet.

Ayer kiest er namelijk voor het grootste deel van de film te vertellen door middel van de dashcam, of kleine camera's die de agenten - én criminelen - zelf bij zich dragen. Alsof je naar een extralange aflevering van De Politie Op Je Hielen zit te kijken. Al moet daarbij wel worden aangetekend dat deze stijl niet consequent doorgevoerd wordt, de beelden worden namelijk afgewisseld met die van een 'normale' cameraman. Daarnaast is ook de continuïteit regelmatig ver te zoeken.

Dat vergeef je Ayer doordat hij ons twee agenten voorschotelt die realistisch aandoen. Ze praten tijdens hun patrouilles over koetjes en kalfjes en bespreken op komische wijze hun liefdeslevens. Tegelijkertijd voel je hun angst wanneer ze na een melding een verdacht huis binnengaan, kinderen uit een brandend huis halen of onder vuur komen te liggen. Dit zijn geloofwaardige en integere politieagenten, geen overdreven supercops. Niet in de laatste plaats vanwege het prima spel tussen Gyllenhaal en Peña, die als voorbereiding op hun rol wekenlang meeliepen bij de LAPD.

Uiteindelijk draait het in deze film toch vooral om vriendschap, collegialiteit en opoffering. Doordat Ayer kiest voor de realistische benadering, ga je helemaal mee in het verhaal. End Of Watch hoeft het niet te hebben van scherpe soundbites zoals vergelijkbare buddy cop films als Lethal Weapon of Bad Boys. Wat overigens niet betekent dat de film niet grappig is. Naast dat het van tijd tot tijd bloedstollend spannend is, valt er ook genoeg te lachen. Maar de beste politiefilm ooit, zoals de Oscarwinnende regisseur William Friedkin (voor The French Connection) eind vorige maand twitterde, is het niet.