This Is The End

Geplaatst: door Remco Visser

Stel je voor: Je heet Seth Rogen, je hebt best een goede reputatie opgebouwd in Hollywood, je hebt een telefoonboek vol met nummers van bekende acteurs en bovendien loop je al zes jaar met een puik script-idee rond. Als Sony je dan 32 miljoen dollar budget toeschuift, krijg je This Is The End.

Dat ideetje, dat dus oorspronkelijk door het leven ging als Jay And Seth vs. The Apocalypse, is nu uitgebreid tot een film waarin - uiteraard - Seth Rogen en Jay Baruchel samen met James Franco, Jonah Hill, Danny McBride en Craig Robinson het einde van onze wereld meemaken. De zes zijn de enige overlevenden nadat de Apocalyps een fataal einde betekende voor het merendeel van de gasten op een feestje bij Franco. Hun vriendschap wordt op de proef gesteld wanneer hun voedselvoorraad opraakt en als blijkt dat de situatie buitenshuis steeds meer bizarre gevaren brengt.

This Is The End is eindelijk het bewijs dat je een film wél kunt volstoppen met een sterrencast zonder daarbij het verhaal tekort te doen, in tegenstelling tot recente vehikels als Valentine's Day en New Year's Eve. Rogen en mederegisseur Evan Goldberg maken het zich dan ook wat makkelijker door na 20 minuten het grootste deel van Hollywood al over de kling te jagen. Toch hadden we graag gezien hoe bijvoorbeeld Christopher Mintz-Plasse of Jason Segel het er na het Einde van de Wereld vanaf hadden gebracht, al doen de zes 'uitverkorenen' het prima.

Daarnaast tapt deze film dan ook wel uit een heel ander vaatje. Ten eerste speelt elke acteur zichzelf, al dan niet in een aangedikte of enorm geparodieerde vorm. Het hielp waarschijnlijk ook dat de meeste castleden al met elkaar samenwerkten tijdens een van de projecten van regisseur Judd Apatow en wel houden van een stevig potje improviseren. Vooral Danny McBride schijnt vrijwel niks van het oorspronkelijke script gebruikt te hebben, zo willen de geruchten.

Niemand is er dan ook vies van behoorlijk de draak te steken met de eigen reputatie, maar vooral ook met het werk van de anderen. Zo wordt Michael Cera behoorlijk door zichzelf door de mangel gehaald en blijft er weinig over van het lieve-meisjes-imago van Emma Watson.

Dat de zes acteurs vervolgens de gevoelige kijker niet zullen sparen, moge duidelijk zijn. Als je dus slecht tegen langgerekte grappen over sperma, verkrachtingen, anale seks of de penis van de Duivel kunt, kan je jezelf de tien euro aan een bioscoopkaartje besparen.

Al mis je dan wel een lekker zelfkritische visie op de verwende en aanstellerige kant die Tinseltown ook in zich heeft, een perfectie imitatie van Woody Harrelson door Jonah Hill én een voorproefje van de ideeën die rondzwerven voor de sequel van Pineapple Express 2, inclusief trailer. En dat zijn wat ons betreft al drie hele goede redenen om toch een kaartje te kopen.