Elysium

Geplaatst: door Sonny Kempkes

In de toekomst is de aarde door overpopulatie en de andere bekende postapocalyptische problemen een stoffige nare plek. De rijkste aardbewoners leven op een soort installatie in de ruimte. Zij hebben hier beschikking over alles wat ze nodig hebben en ook zijn er machines die ziektes en dood uitgebannen hebben. De armen leven in de puinhoop die de aarde is geworden met geen enkele hoop op een beter leven. De socialistische thema’s voeren de boventoon in Elysium. Velen noemen de film daardoor ook een vertaling van het ‘occupy’ gedachtegoed naar het witte doek.

Max (Matt Damon) is een fabrieksarbeider met een flink strafblad. Hij groeide op in een weeshuis waar hij zijn beste vriendinnetje altijd al beloofde naar Elysium te brengen. Als Max een ongeluk op zijn werk krijgt en blootgesteld word aan zware straling heeft hij nog vijf dagen te leven. Er zit niets anders op dan zijn oude criminele contacten in te schakelen om zo een reis naar Elysium te kunnen maken.

Voor hij deze reis kan maken moet hij de CEO van zijn oude werk ontvoeren en de versleutelde data uit zijn hoofd naar zijn hersenen downloaden. Daarnaast komt zijn oude vriendinnetje opeens weer om de hoek kijken, haar dochter heeft leukemie en kan maar op één manier gered worden. Elysium.

Regisseur Neill Blomkamp verraste iedereen met het prachtige en originele sci-fi spektakel District 9. Een sterk verhaal, goede actie en een indrukwekkende setting kenmerkten de instant klassieker. In Elysium tapt Blomkamp grotendeels uit hetzelfde vaatje. De stad Los Angeles doet lijkt op een kruising tussen de krottenwijken uit Zuid-Afrika en de favela’s uit Brazilie. De wapens, robots en stijl van filmen doen daarnaast ook erg sterk denken aan District 9.

De habitat Elysium zelf is wel iets compleet anders, de ‘halo’ waar de rijken zich ophouden is schitterend vormgegeven. Het is jammer te moeten constateren dat het verhaal de achilleshiel is van de film, waar in het eerste gedeelte alles standhoudt, begint het naarmate het einde vordert steeds meer te rammelen. Rare keuzes van hoofdrolspelers, plotgaten en een matig einde maken de film flink zwakker.

Matt Damon blijft gemakkelijk overeind als actieheld, zijn personage blijft wel wat vlak maar dat is niet erg storend. Jody Foster is wel aardig als ijkoude minister van Defensie met haar eigen agenda. Haar Engels/Franse accent is echter af en toe wel een beetje all over the place. De echte held van de film is echter bad guy Sharlto Copley (met De Niro-baard), zijn carrière werd gelanceerd door Disctrict 9 en hij laat nu ook zien ook andere rollen te kunnen spelen.

Elysium is een vermakelijke sciencefiction film die echter nooit echt volledig overtuigt. Alle randzaken zijn uitstekend maar het verhaal is overduidelijk de zwakke plek. Eigenlijk is de film daardoor op alle fronten minder dan ‘grote broer’ District 9. Toch blijft er een aardige film over, verwacht geen topper en je kan je met Elysium waarschijnlijk prima vermaken. Zeker als je de Occupy-beweging een warm hart toedraagt.