Dredd 3D

door Chris Appels

Dredd 3D, Regie: Pete Travis, Releasedatum: 11 oktober 2012, Speelduur: 95 minuten.

Recensie Dredd 3D

Ergens in de nabije toekomst is Amerika veranderd in een grote nucleaire woestijn. Het enige wat nog rest is ‘Mega City One’. Deze gigantische stad strekt zich voor honderden kilometers uit langs de oostkust en biedt onderdak aan maar liefst vierhonderd miljoen mensen. Er heerst gigantische armoede en de misdaadcijfers lopen de spuigaten uit. Het enige wat de stad nog van totale anarchie weerhoudt zijn de Judges. Politie-eenheden die de taken van ordehandhaving, rechtsspraak en beul allemaal op zich nemen.

In Dredd 3D volgen wij de verrichtingen van Judge Dredd (Karl Urban). Zoals de naam misschien al aangeeft is hij niet de gemiddelde wijkagent die we met zijn allen gewend zijn. Binnen Mega City One is hij berucht  om zijn ongenaakbare strijd tegen de misdaad en loopt hij menig crimineel met gemak onder de voet.

Vanwege zijn uitstekende reputatie wordt hij dan ook opgescheept met cadet Anderson (Olivia Thirlby). Zij is met een minimaal aantal punten gezakt voor haar opleiding tot Judge. Ze krijgt echter een herkansing omdat ze beschikt over telepathische krachten die erg bruikbaar worden geacht.

Op hun eerste missie samen worden ze gestuurd naar het wooncomplex Peach Trees. Er heeft een drievoudige moord plaatsgevonden. Het is aan de twee Judges om uit te zoeken wie erachter zit en deze personen te berechten.  Eenmaal aangekomen blijkt er al snel veel meer achter de moorden te schuilen en worden Dredd en Anderson meegesleept in een meedogenloze drugsoorlog.

De focus van de film is vanaf het begin eigenlijk al duidelijk, gas op die lollie! Vanaf het begin tot het eind word je meegesleept van de ene naar de andere over the top shootout. Hierbij wordt er ook niet voor geschuwd om de nodige lichaamsdelen lekker expliciet door het beeld te laten vliegen.

Het verhaal van de film is niet erg bijzonder maar dat doet weinig af aan de ervaring. Het is zeker geen episch avontuur zoals een Lord of the Rings maar het verhaal dient het zich prima voor zijn taak als ‘kapstok voor geweld’. Verder zien de 3D en de special effects er gelikt uit iets wat bij een film zoals Dredd misschien wel het belangrijkste is.

Dit maakt Dredd zeker tot een vermakelijke film. Het concept van de film is lekker simpel waardoor je als kijker volop kan genieten van de fraaie scènes die elkaar in hoog tempo opvolgen. De special effects zitten prima in elkaar en ook de 3D wordt vaak handig gebruikt om de film nog meer flair te geven. Ben je dus op zoek naar een vermakelijke en makkelijk verteerbare actiefilm ga dan zeker kijken naar deze film want je zult niet teleurgesteld worden.