Doodslag

Geplaatst: door Bart de Bruijn

Mark Rutte is medeverantwoordelijk voor deze film. Doodslag begint niet alleen met een quote van de premier over het aanpakken van de hufters in deze samenleving, maar ook het "Doe zelf normaal"-incident komt een keer of vijf langs. Maar Doodslag gaat niet over politiek, wel over implicaties van uitspraken van bekende personen en wat er gebeurt als die uitspraken worden opgevolgd.

In Doodslag speelt Theo Maassen ambulancechauffeur Max uit Eindhoven. Hij raakt zijn vaste verpleger kwijt omdat die de aanhoudende bedreigingen en beschimpingen niet meer aankan. Een nieuwe verpleegkundige dient zich aan in de vorm van de Nederlands-Marokkaanse Amira (Maryam Hassouni). Snel wordt duidelijk hoe lastig dit beroep is. Eerst wil een patiënt niet geholpen worden omdat Amira allochtoon is en daarna worden Max en Amira belachelijk gemaakt door een comedian in een club.

Dat laatste incident is gefilmd en wordt door Gijs Scholten van Aschat (die een cabaretier speelt) in DWDD vertoond, waarna hij oproept dat hulpverleners maar eens van zich af moeten slaan. Max voegt die daad bij het woord en slaat een jongen dood. Vanzelfsprekend belandt hij daardoor in de gevangenis. Het interessantste deel van de film begint juist wanneer Max vrijkomt. Je wordt aan het denken gezet. Is Max een held omdat hij van zich af heeft geslagen? Is hij juist een hufter omdat hij iemand doodslaat? Is het mogelijk voor iemand die uit de gevangenis komt om een normaal leven te lijden?

Regisseur Pieter Kuijpers werd bekend met Van God Los en Dennis P., twee films die op ware gebeurtenissen gebaseerd zijn. Voor TBS (waarin hij al samenwerkte met Theo Maassen) baseerde hij zich iets losser op ware gebeurtenissen. In Doodslag laat hij zich duidelijk van zijn geëngageerde kant zien. Door de openingsquote van Rutte en het veelvuldig gebruik van de "Doe zelf normaal man!"-quote lijkt de film een kritiek op het gedoogkabinet.

Doodslag zit vol met goede acteurs, waaronder een erg geloofwaardige Najib Amhali als de vader van de jongen die door Max wordt doodgeslagen. Ook Maassen haalt - na TBS - opnieuw een hoog niveau als een wat dommige goedzak die niet goed om kan gaan met zijn leven na de klap. Doodslag is een film waar je over blijft nadenken wanneer je de bioscoop verlaat. Vooral over de vraag wie nou eigenlijk de hufters zijn in deze samenleving.