Dolfje Weerwolfje

Geplaatst: door Jamaica Vink

Wie in Nederland kent het verhaal van Dolfje Weerwolfje nou niet? Dolfje is een jongetje dat zich anders voelt dan de rest. Bij volle maan verandert hij in een weerwolf. Schrijver Paul van Loon creëerde samen met illustrator Hugo van Look het geliefde karakter, dat inmiddels niet meer weg te denken is uit de Nederlandse jeugdliteratuur. In 1998 maakten we voor het eerst kennis met Dolfje Weerwolfje. Sindsdien zijn er meer boeken, musicals en zelfs een tijdschrift over hem uitgebracht. Regisseur Joram Lürsen (Alles Is Liefde) vond het hoog tijd voor een speelfilm, gebaseerd op het allereerste boek.

Dolfje (Ole Kroes) weet niet wat hem overkomt als hij in de nacht van zijn zevende verjaardag verandert in een wit pluizig dier: een weerwolf. Bij het licht van de volle maan holt hij door het park en de tuinen van de buren, waar hij achter kippen en eenden jaagt. De volgende ochtend wordt hij weer wakker als een gewoon jongetje. Dolfje weet nu eindelijk waarom hij zich altijd zo anders heeft gevoeld dan zijn pleegouders (Kim van Kooten, Remko Vrijdag) en zijn pleegbroertje Timmie (Maas Bronkhuyzen ). Hij worstelt met zichzelf en is bang dat zijn vader en moeder hem niet meer willen als ze ontdekken dat hij een weerwolf is. Dolfje wil daarom koste wat kost zijn geheim bewaren.

Dolfje Weerwolfje is niet het eerste boek van Paul van Loon dat werd verfilmd. Eerder verschenen De Griezelbus en Foeksia de Miniheks al op het witte doek. Deze prenten werden goed ontvangen door het publiek. Het is daarom niet vreemd dat Lürsen ervoor koos om het bekendste boek van Van Loon te gaan verfilmen. Tegelijkertijd moet dit een behoorlijke uitdaging voor hem zijn geweest, iedereen kent het verhaal van Dolfje Weerwolfje immers al.

Lürsen heeft de hoge verwachtingen zeker waar gemaakt. Hij is erin geslaagd om een goede film te maken die niet alleen geschikt is voor kinderen, maar ook voor hun ouders. Zo zit er typische kinderhumor in, bijvoorbeeld de scènes waarin de vader van Dolfje allerlei gekke jurken aantrekt. Maar er zitten ook grappen in die vooral ouders zullen begrijpen: “Weerwolf zijn is net zoiets als moeders, die worden het ook één keer in de maand”, aldus Timmie. Dolfje Weerwolfje is een aandoenlijke film, gemaakt met een enthousiaste en vooral goede cast. Zelfs de jongere acteurs, zoals de 7-jarige Ole Kroes die we eerder dit jaar al zagen in Sonny Boy, spelen erg overtuigend. Toch is het vooral Remko Vrijdag, als gestoorde vader van Dolfje, die de show steelt.

Dolfje Weerwolfje heeft eigenlijk alle elementen in zich om een goede jeugdspeelfilm te zijn: humor, griezeligheid en een leerzame boodschap, namelijk dat het helemaal niet erg is om een beetje anders te zijn!