Detachment

door Sebastiaan Quekel

Detachment, Genre: Drama, Regie: Tony Kaye, Acteurs: Adrien Brody, Christina Hendricks, James Caan, Releasedatum: 13 september 2012, Speelduur: 100 minuten.

Recensie Detachment

Weergeven hoe het schoolsysteem in de Verenigde Staten faalt en wat er schort aan politieke inbreng, is haast niet te doen in anderhalf uur film. Desondanks waagt Tony Kaye, een regisseur die een fantastisch filmdebuut beleefde met het neonazidrama American History X, zich erop. Met Detachment voegt de 60-jarige Brit een sociaalrealistisch werk aan zijn slechts vier films tellende oeuvre toe.

De kunst van Detachment is dat het eigenlijk te veel pretenties heeft, maar tegelijkertijd niet ontspoort. Bekeken door de ogen van Henry Barthes - gespeeld door Adrien Brody, bekend van zijn sublieme rol in The Pianist - zien we hem worstelen met ontspoorde kinderen en volwassenen én probeert hij intussen de strijd met zijn eigen demonen op te lossen.

Centraal in de film staat zijn fuctioneren als plaatsvervangend docent. Op een probleemschool in een buitenwijk van New York probeert hij met zijn inspirerende speeches de criminele jongeren soort van te rehabiliteren. Tegelijkertijd probeert Barthes in de avonduren een jonge straathoer te overtuigen om carrière te maken en voor een andere leefstijl te kiezen. Het zijn over-the-top drama’s waarin Detachment grossiert en waarin Kaye op indrukwekkende wijze diens wanhoop laat zien.

Dit maakt Detachment wellicht niet tot een originele film, maar wel tot een aangrijpende. De fantastische montage van Kaye ligt hieraan ten grondslag. Inventieve close-ups, het schakelen tussen heden en verleden en kleine details als tekeningen, het schooldbord en de nuttige voice-over gebeurt allemaal feilloos. Kaye zorgt met de visuals dat het geen moment inkakt en dat Detachment mooie overgangen creëert tussen het heftige privé- en werkleven van Barthes. De film behelst veel confronterende thema’s, maar weet desondanks niet te verzanden in een hysterische cocktail.

In zijn beste rol sinds The Pianist weet Brody opnieuw een fantastisch personage neer te zetten. Als acteur is het één van de moeilijkste dingen om iemand te spelen die in een zee van wanhoop, depressie, onbegrip en machteloosheid is beland, maar de 39-jarige Amerikaan speelt het probleemloos klaar. De manier waarop hij met zijn trauma’s en problemen torst en tevens een coole attitude in stand houdt, is een compliment waard. Personages zijn de motor van een verhaal en daarmee gooit Detachment sowieso hoge ogen, met Marcia Gay Harden als een hopeloze schooldirectrice en Tim Blake Nelson, James Caan en Lucy Liu als ontgoochelde docenten.

Detachment is een weinig originele film die een aantal bekende thema’s omvat: de povere staat van het Amerikaanse onderwijs, pubercriminaliteit, pesten, kinderprostitutie en nog meer ellende die we al in meerdere films zijn tegengekomen. Waar Kaye zich echter in differentieert is dat hij de prent niet in een klassiek schooljasje stopt maar dat hij eerder een grimmig gevecht tegen de wanhoop laat zien. Detachment zet je aan het denken en is daarmee regelrecht kijkvoer.