The Debt

Tags: Drama The Debt

Geplaatst: door Eke Bosman

Soms is het verzwijgen van iets in je leven makkelijk. Denk maar aan het verzwijgen van het feit dat je deur open had laten staan toen er diezelfde nacht ingebroken werd, of dat je zeven weken lang de gekookte aardappelen aan je hond hebt gegeven. Maar wat nou als het om iets heel belangrijks gaat, iets waar het gevaar ontstaat dat men toch achter de waarheid komt en er een rel ontstaat? The Debt, een film over drie gepensioneerde agenten van de Israëlische Mossad, behandelt die vraag.

Rachel, Stephan en David zijn drie helden van de staat Israël. Zij waren diegenen die de ‘Slager van Birkenau’, Dieter Vogel, hebben opgepakt en vermoord. Helaas bestaat er dankzij een gebeurtenis toch enige twijfel, een twijfel die in twee verschillende tijdsperioden uitgewerkt wordt tot één waarheid.

De cast van The Debt bestaat ook uit twee verschillende tijdsperioden. Waar Rachel door Helen Mirren én de opkomende ster Jessica Chastain wordt gespeeld, zijn er aan de andere kant ook nog Stephan en David, die door respectievelijk Tom Wilkinson en Sam Worthington gespeeld wordt. Aan de laatste overigens de taak om eindelijk eens te laten zien dat hij in minder commerciële, serieuze films goed tot zijn recht komt.

Worthington heeft het namelijk moeilijk gehad. Waar we al van generatiegenoot Chastain weten dat zij een gouden toekomst heeft, is bij de acteur uit onder andere Avatar en Clash of the Titans nog altijd die bevestiging niet gekomen. Met The Debt komt daar verandering in. Hij levert namelijk hetzelfde puike acteerwerk af als bij Last Night, een drama over een echtpaar dat vreemdgaat.

Maar goed. Het is dan ook het werk van John Madden, de regisseur die met Shakespeare in Love maar liefst zeven Oscars won. Mede dankzij hem komt ook de geloofwaardige blik van Dieter Vogel (Jesper Christensen), ontzettend goed over. Als een echte duivel. Als een echte gruwel. Een enge man, dat is het zeker. Je wordt er bang van.

Dat heeft Madden toch wel heel goed gedaan. Het is alleen jammer dat het verhaal zelf niet erg goed uit de verf komt. Het begint allemaal zeer interessant. De twijfel die Madden nastreeft wordt zeker bereikt, alleen lijkt het alsof de film steeds verder verzwakt. Aan ’t begin zijn die plotwendingen weliswaar goed, maar aan het eind worden ze steeds meer verwarrend en erg onlogisch.

Dat neemt echter niet weg dat The Debt zeker een interessante, politieke thriller is geworden. Helen Mirren blinkt niet uit, maar dat wordt goed gecompenseerd dankzij Sam Worthington en Jesper Christensen.