Deadpool

Geplaatst: door Alette Kreuze

De marketingmachine van Deadpool draait al maanden op volle toeren waardoor de film enorm gehypt is en de verwachtingen inmiddels hooggespannen zijn. De vraag bij het betreden van de bioscoopzaal is dan ook vooral: voldoet de film aan de verwachtingen die de afgelopen maanden zijn opgewekt?

Deadpool is de nieuwste toevoeging aan de reeks verfilmingen van stripboekkarakters en na een bijrol in X-Men Origins: Wolverine, mag Ryan Reynolds eindelijk het volledige verhaal van deze antiheld vertellen. Want nee, Deadpool behoort niet tot de superhelden. Hij refereert wel naar zichzelf als super, maar zeker niet als held, tot grote teleurstelling van een X-Man die hem probeert te helpen om te gaan met de krachten die Wade Wilson/Deadpool sinds kort in zijn bezit heeft.

Wilson is een voormalig lid van de Special Forces en gaat tegenwoordig door het leven als slecht betaalde huurling. Wanneer iets zijn losbandige leven vroegtijdig dreigt te beëindigen, geeft hij zichzelf over aan een stel twijfelachtige wetenschappers om weer beter te worden. Door de experimenten die hij hierbij ondergaat, blijkt zijn lijft uiteindelijk razendsnel te genezen. Maar niet zonder de nodige permanente veranderingen aan zijn gelaat. Gewapend met zijn nieuwe herstelvermogen en een gigantisch gevoel voor (ietwat foute) humor, gaat Wilson op zoek naar de man die zijn leven bijna verwoestte. Hij bedenkt het alter ego Deadpool om zijn identiteit en uiterlijk te verhullen.

Hoewel Deadpool binnen het stripboeken genre valt, is de film niet zoals we gewend zijn van diens soortgenoten. De manier waarop het verhaal vertelt wordt, gefilmd is en de vrijwel continue stroom van grapjes maken de film uniek in zijn soort. Meest bijzonder hierbij is het doorbreken van de vierde muur, het publiek wordt regelmatig direct benaderd. De chronologie van het narratief wisselt ook continue in combinatie met opvallende referenties naar de realiteit.

Behalve dat Deadpool dus een onconventionele held is, is de manier waarop de film is gemaakt ook alles behalve gebruikelijk. Enige kennis van andere films, vooral de X-Men reeks, is essentieel om alle grappen en referenties te begrijpen. Dit element is wel echt geslaagd, maar wat betreft de meer vulgaire humor had het wel een tandje minder gemogen. Over het geheel gezien is de humor goed geplaatst en máákt het juist de film, maar op een bepaald moment wordt een deel van de grappen wat vermoeiend. Hadden de makers hierbij net een stapje terug gedaan, dan was Deadpool waarschijnlijk beter uit de verf gekomen.

Echter, als je niet te snel beledigd bent dan is Deadpool wel echt de moeite waard. De film balanceert constant op het randje van smakeloos, maar juist doordat het zo anders is dan wat we gewend zijn binnen het genre, is hij des te leuker. Reynolds speelt de rol ook op ontzettend leuke wijze en hij heeft met Deadpool eindelijk een succesvolle stripheld te pakken. Zijn vorige poging daartoe kunnen we nu eindelijk vergeten.