De Verbouwing

door Jochem Geerdink

De Verbouwing, Genre: Thriller, Regie: Will Koopman, Acteurs: Tjitske Reidinga, Mark Rietman, Peter Blok, Releasedatum: 6 september 2012, Speelduur: 104 minuten.

Recensie De Verbouwing

Het was legendarische televisie, twee jaar geleden in RTL Boulevard. Schrijfster Saskia Noort die de verfilming van haar bestseller De Eetclub volledig afbrandde voor de camera's van het vileine showbizzprogramma. De succesvolle schrijfster was verre van tevreden over het einde van de film, dat flink verschilde ten opzichte van dat in haar goedverkochte boek, en liet dat duidelijk merken.

Over de derde verfilming van één van haar boeken zal de Amsterdamse toch stukken meer tevreden zijn. Ondanks de titel is er niet zoveel veranderd aan De Verbouwing. Of Noort moet vallen over het feit dat regisseur Will Koopman (Gooische Vrouwen) en haar partner Lex Wertwijn, die het script schreef, de hoofdpersoon een andere naam gegeven hebben.

Tessa van Asselt - in het boek Mathilde - is een op het oog succesvolle plastisch chirurg. Ze heeft net haar eigen privékliniek geopend en niets lijkt een glansrijke carrière in de weg te staan. Maar achter al die glans gaat een facade schuil. Tessa (Tjitske Reidinga) is namelijk helemaal niet zo gelukkig als zij zich voordoet. De relatie met haar puberzoon Tom (Alex Hendrickx) is namelijk een ramp, terwijl ook haar huwelijk met de overspannen Rogier (Mark Rietman) op springen staat.

Dat komt vooral doordat de verbouwing van hun huis, die door Rogier geleid wordt, aan de hand van een holistische aannemer volledig uit de hand loopt. Rogier kan het allemaal niet meer aan en zoekt zijn heil in drank, terwijl Tom zich opsluit in het tuinhuis om te gamen. Gelukkig heeft Tessa nog haar werk als afleiding, maar wanneer de bank aangeeft de kliniek niet langer financieel te willen en kunnen steunen, zijn de poppen natuurlijk pas echt aan het dansen.

Juist op dat moment dient zich Tessa's oude schoolvriend Johan (Peter Blok, foto boven) aan. Hij begint niet alleen een verhouding met de kwetsbare vrouw, maar biedt zijn oude jeugdliefde ook financiële hulp aan. Al snel blijkt dat Tessa zich heeft ingelaten met niets ontziende figuren waar ze ver vandaan had moeten blijven. Terwijl haar privésores naar het kookpunt stijgen, wordt ze zakelijk meegezogen in een levensgevaarlijke situatie waarin nog maar één uitweg mogelijk lijkt.

De Verbouwing is niet het eerste boek van Saskia Noort waaraan Will Koopman zich waagt. Eerder al verfilmde zij Terug Naar De Kust met Linda de Mol in de hoofdrol. Waar die film duidelijk leed onder de matige acteerprestaties van de televisiepresentatrice en ook op het script nog wel wat aan te merken viel, heeft Koopman voor haar tweede Noort-verfilming in ieder geval met Reidinga, Blok en Rietman een op papier uitstekende cast tot haar beschikking voor de drie voornaamste rollen.

Al is op De Verbouwing ook nog wel het nodige aan te merken. Zo start de film wat moeizaam op, maar als ware het een echte diesel komt ongeveer halverwege de vaart er flink in. Daarnaast wordt veel weggegeven. Johan heeft bijvoorbeeld in koeienletters FOUT op zijn voorhoofd geschreven staan, terwijl niet zelden al ver van tevoren getelegrafeerd wordt wat er gaat gebeuren. Sowieso zal voor mensen die het boek hebben gelezen - wat er behoorlijk wat zijn als we de verkoopcijfers mogen geloven - De Verbouwing nauwelijks verrassingen bevatten.

En toch is dit by far de beste verfilming van een boek van Saskia Noort tot nu toe. De evenwichtige cast van De Verbouwing tilt het niet altijd even spannende en script namelijk flink boven de middelmaat uit én zorgt ervoor dat de film nergens ontspoort. Zoals dat bij Terug Naar De Kust en vooral De Eetclub wel het geval was.