De Surprise

Geplaatst: door Faye Heijnis

Mike van Diem is na een sabbatical weer in zijn regiestoel geklommen voor de eigenzinnige romkom De Surprise. De regisseur van het Oscarwinnende Karakter (1998) werkte aan talloze commercials in Nederland, maar bewijst nu dat hij het regisseursvak verre van verleerd is. Ook Jeroen van Koningsbrugge en Georgina Verbaan laten zien wat ze waard zijn in deze tragikomedie die gewaagd weet te spelen met de dood.

Multimiljonair Jacob van Zuylen de With (Van Koningsbrugge), de erfgenaam van een eeuwenoud familiefortuin, wil dood. Dit feit verbloemen heeft absoluut geen zin, aangezien De Surprise zelf al beladen is met gitzwarte komedie. Eigenlijk heeft Jacob al die tijd nog voor zijn moeders bestwil geleefd, terwijl hij het leven zelf al langere tijd zat was. Nu zijn moeder is overleden probeert Jacob zelfmoord te plegen. Maar op een immens groot landgoed met aardig wat personeel in dienst is het moeilijk om daar even een privémomentje voor te vinden.

Bekijk ook ons verslag van de première van De Surprise

Gelukkig voor Jacob is er een oplossing. Hij komt in contact met Mr. Jones, een man die een bijzondere en toch ietwat lugubere dienst aanbiedt. Met alle goede bedoelingen helpt hij mensen met een doodswens. Hoe, waar en wanneer ze worden omgebracht kunnen klanten volledig zelf bepalen. Maar er is ook 'De Surprise', de meest natuurlijke sterfvariant. De klant heeft dan geen benul van het hoe, waar en wanneer. Precies wat Jacob wil. Tot hij de mooie Anne (Verbaan) leert kennen bij het uitzoeken van zijn doodskist.

Ook Anne zegt gekozen te hebben voor 'De Surprise'. De twee trekken door deze gekke band die ze door hun doodswens hebben dicht naar elkaar toe. Leef de dag alsof het je laatste is wordt hun levensmotto. Maar langzamerhand lijken de tortelduifjes onder de deal uit te willen komen, wat zo goed als onmogelijk is. Hoe gaat dit aflopen?

Opvallende keuze van Van Diem om een komiek voor de trieste hoofdrol te casten, maar tegelijkertijd ook erg logisch. Jacob is anders dan anderen en niet in staat om emoties te ervaren. Hij zit vast in een zeepbel van zijn sociale onbeholpenheid. Van Koningsbrugge brengt de mix van kinderlijkheid en awkwardness goed naar het doek. Hij acteert bewust stijfjes en heeft zijn gezicht permanent in de plooi, wat af en toe een beetje vermoeiend kan zijn. Saillant detail: voor de rol is ‘ie zeventien (!) kilo afgevallen.

Verbaan biedt goed tegenspel. De intelligente en eigenzinnige Anne weet door Jacobs zeepbel heen te prikken. Voor het eerst ervaren beiden wat verliefd zijn is. Verbaan heeft niet altijd in filmische hoogstandjes gespeeld, maar De Surprise is er zeker wel één. Zowel de actrice als Van Koningsbrugge weten de droge humor, die soms wel wat kinderlijk is, prima over te brengen.

De Surprise betekent een rendez-vous voor Van Diem en Jan Decleir. De acteur speelde ook al in Karakter en mag zich nu in het lichaam wurmen van de loyale tuinman van Jacob. In de film ontfermt hij zich als een vaderfiguur, die op zijn beurt toch ook een wat zwaarmoedig leven leidt nadat zijn echtgenote recent overleden is.

De Surprise heeft een on-Nederlandse setting. Op een universeel, bijna zakelijk decor speelt zich het schrijnende contrast tussen humor en de dood op geslaagde wijze af. De Surprise doet zijn naam eer aan.