De Overgave

Paul Ruven schreef nog niet zolang geleden het boekje Rijk door 1 zin: het gouden filmidee. Dat gouden filmidee heeft ie zelf nog niet gevonden trouwens, de filmmaker was de afgelopen jaren betrokken bij twee van de slechtste Nederlandse films aller tijden: Het Bombardement (als schrijver) en Ushi Must Marry (als schrijver en regisseur). Zijn nieuwste film De Overgave is niet veel beter, en stiekem zelfs grappiger dan het komisch bedoelde Ushi.

Dat komt vooral door de tenenkrommende dialogen die Ruven ons serveert in deze Nederlandse tegenhanger van bestseller Fifty Shades Of Grey. "Als ik beloof dat ik me helemaal aan je overgeef, vliegen we dan gelijk business class naar de zon?", vraagt Eva (Sheena Tchai) op zeker moment aan bekende acteur Tim (Rick Engelkes).

Hij benadert de mooie serveerster - één van de weinige lichtpuntjes in deze film - aan het begin van de film met de nogal dubbelzinnige vraag of zij met hem wil spelen. Tim geeft Eva daarop het boek De Overgave van Floor van Renee van Amstel uit 2012. Een Nederlandse rip-off van E.L. James haar sm-bestseller over Christian Grey, waarvan de verfilming op Valentijnsdag verschijnt

De acteur is herstellende van een zwaar auto-ongeluk dat hem zes maanden aan bed gekluisterd hield en wil graag samen met Eva het boek verfilmen. Een scenario is er niet, maar hij vraagt Eva het boek te lezen om zo samen tot een mogelijk script te komen. Of in ieder geval een manier waarop ze de roman naar het witte doek kunnen brengen. Een soort meta boekverfilming dus.

Eva vertelt ons door middel van een voice-over dat weken zonder schaamte, maar vol lust volgen. Iets wat Ruven overigens niet expliciet in beeld brengt, de gemiddelde Nederlandse speelfilm heeft meer naakt dan De Overgave. Waarschijnlijk mikte de regisseur op de suggestie, of opwekken van lustgevoelens met de scènes die in zwart-wit zijn gedraaid, maar dat is dan faliekant mislukt.

Verder dan wat lingerie en druppeltjes kaarsvet komt ie niet. Er wordt vooral gepraat in De Overgave. Heel. Veel. Gepraat. De twee voelen dat ironisch genoeg zelf ook al aan tijdens één van die vele, vele dialogen. Eva wijt het succes van Fifty Shades namelijk vooral aan het feit dat veel vrouwen aan het fantaseren slaan tijdens het lezen van de boeken. Dat kun je volgens haar niet overbrengen op film. Voilà!

Daarnaast leiden twee soapachtige zijverhaaltjes behoorlijk af van de essentie. Enerzijds de terminaal zieke zaken- en toneelpartner van Tim (Carly Wijs), anderzijds de bezitterige ex van Eva (Dave Mantel), die er maar geen vrede mee heeft dat ze hem niet meer wil. Sowieso zitten er een aantal nietszeggende en weinig toevoegende rolletjes in de film. Zoals van Victoria Koblenko, die liet optekenen dat Nederland "nog niet klaar is voor een film als De Overgave". Je kunt je afvragen welk land wél warmloopt voor deze tenenkrommende quatsch. Lachwekkend.