De Marathon

De Marathon, Genres: Drama, Komedie, Regie: Diederick Koopal, Acteurs: Frank Lammers, Stefan de Walle, Martin van Waardenberg, Releasedatum: 18 oktober 2012, Speelduur: 110 minuten.

Recensie De Marathon

Nadat de garage van oer-Rotterdammer Gerard in de financiële problemen is gekomen, besluiten de garagehouder en zijn drie beste vrienden/werknemers Leo, Kees en Nico geld in te zamelen door mee te doen aan de marathon van Rotterdam. Al zijn er waarschijnlijk maar weinig mensen minder geschikt om de klassieke afstand af te leggen dan dit viertal.

Na afloop van de première van De Marathon afgelopen maandagavond in Pathé Schouwburgplein in - hoe kan het ook anders - Rotterdam waren de mening haast unaniem: dit is de beste Nederlandse film in jaren. Al moet daarbij direct worden aangetekend dat premières doorgaans niet het meest geschikte moment zijn om een algemene consensus te meten. Maar de makers lieten zich de complimenten vanzelfsprekend goed smaken.

Eigenlijk had deze door Martin van Waardenberg en Gerard Meuldijk geschreven film tien jaar geleden al gemaakt moeten zijn. Er werd destijds promotiemateriaal gemaakt en een heuse perspresentatie gehouden op het Rotterdamse stadhuis. Waarbij de makers de toenmalige burgemeester Ivo Opstelten zelfs zover kregen zich op een loopband te hijsen. Maar toen bleek dat producent Kasander niet kon rekenen op financiële steun van het Filmfonds, ging het hele feest niet door.

In een wanhoopspoging hun film toch nog van de grond te krijgen, stuurde Meuldijk vorig jaar een overgebleven ansichtkaart van de film naar producent Eyeworks. Tot hun eigen verbazing werden Meuldijk en Van Waardenberg ontboden op het kantoor van Eyeworks in Amsterdam, waar direct - volgens goed Rotterdams gebruik - spijkers met koppen werden geslagen. Het script werd getweakt, reclamefilmpjesmaker Diederick Koopal kreeg de kans zijn debuut als filmregisseur te maken in deze vijfde film van Eyeworks en een - uitstekende - cast werd bij elkaar gezocht.

Het resultaat is een uiterst sympathieke film over vier rasechte Rotterdammers die in een soort wanhoopspoging besluiten de marathon van Rotterdam te gaan lopen. Zij komen hiertoe nadat Gerard (Stefan de Walle) een torenhoge belastingschuld van 40.000 euro heeft. Hij is eigenaar van de garage waar hij en zijn beste vrienden Leo (Van Waardenberg), Kees (Frank Lammers) en Nico (Marcel Hensema) werken. Door de schuld bij de fiscus, wordt deze met acute sluiting bedreigd.

Het is vijfde werknemer Youssoef (Mimoun Oaïssa), letterlijk en figuurlijk een buitenbeentje binnen het bedrijf, die het kwartet wijst op zijn verleden als marathonloper. Voor iedere marathon die hij liep ontving hij tot wel tienduizend euro aan sponsorgeld. Tot hij een blessure opliep en tegenwoordig met een klompvoet door het leven gaat.

Maar dat vinden van een sponsor blijkt nog niet zo makkelijk, zelfs Herman den Blijker zegt 'nee'. Uiteindelijk komt het kwartet terecht bij de oom van Youssoef, Houssein. Gerard gaat een weddenschap aan met de handelaar in luxe tweedehands auto's: veertig mille wanneer de vier de marathon uitlopen, of anders draagt hij zijn garage over aan Houssein. Die hapt natuurlijk direct, want "jullie zijn veel te oud en dik om een marathon te lopen", zo lacht de handelaar. De mannen weten duidelijk niet waar ze aan begonnen zijn, maar beginnen onder leiding van Youssoef aan hun training.

Buiten hun sportieve plicht hebben ze alle vier nog hun eigen beslommeringen. Leo ontfermde zich over een hoertje (Georgina Verbaan), maar zij lijkt maar moeilijk afscheid te kunnen nemen van haar verleden. Kees zit onder de plak bij zijn echtgenote (Cynthia Abma), met wie hij een drama moet zien te verwerken, terwijl Nico nog bij zijn onlangs overleden moeder woonde en nu ineens voor zichzelf moet zien te zorgen. Al valt dat alles in het niet bij de problemen waar Gerard mee kampt. Hij maakt zich ernstige zorgen of hij zijn vrouw en puberzoon (Martijn Lakemeier), met wie de relatie op zijn zachtst gezegd moeizaam is, nog wel een goede toekomst kan bieden.

De Marathon is veel meer dan een film over vier vrienden die zich voorbereiden op de 42 kilometer en 195 meter. Of, zoals Leo verzucht: "Ik vind het met de auto al ver". Het is een authentieke, levensechte schets van waar mensen toe in staat zijn wanneer ze bereid zijn ergens samen de schouders onder te zetten. De film speelt zich weliswaar af in de Rotterdamse volksbuurt Crooswijk, het is een universeel, maar bovenal herkenbaar verhaal. Dit zijn echte mensen, met echte sores zoals jij en ik. Maar dan op zijn Rotterdams, dus met veel harde humor en gevloek.

Juist die herkenbaarheid zorgt ervoor dat Koopal je vanaf de - prachtig gefilmde - openingsscène meesleurt in deze prima gespeelde film. Het sterk geschreven script ontlokt het ene moment een schaterlach, terwijl het een volgende scène ontroert. Een vergelijking met de Franse feelgoodhit Intouchables dient zich aan, al is dat misschien net te veel eer voor De Marathon. De bezoekers van de première hadden in ieder geval gelijk. Dit is de beste Nederlandse film sinds Eddy Terstalls Simon.