De Helleveeg

Geplaatst: door Ellen van den Braak

In De Helleveeg, een verfilming van het gelijknamige boek van A.F.Th. Van der Heijden, worden we door verschillende decennia meegenomen door twee mensenlevens. Allemaal prachtig weergeven in kostuums en omgeving. De verfilming van André van Duren bewijst dat Nederlandse cinema vaker inspiratie moet putten uit kwaliteitsliteratuur.

De Helleveeg volgt de rebelse Tiny (Hannah Hoekstra), een jonge vrouw die op iedereen een andere, maar altijd indrukwekkende indruk achterlaat. De film doet dit vanuit een uniek perspectief: we bekijken Tiny door de ogen van Albert (Benja Bruijning), het twaalf jaar jongere neefje van Tiny. Nu is dit niet zo uniek, zij het niet dat het perspectief zuiver voor Albert wordt geportretteerd, maar het niet focust op Albert zelf. Hij is duidelijk een sleutelfiguur, maar het draait altijd nog om zijn Tante Tiny.

Albertje groeit op, gaat door belangrijke levensfasen, maar dat voegt niks toe aan het verhaal. Dus het wordt allemaal op de achtergrond gelaten. Hoe we door de verschillende levensfasen van Tiny en Albert worden gevoerd is erg smaakvol. Het is allemaal chronologisch, op een paar flashbacks na, en het laat een erg goed beeld van een vorige generatie zien. Het idee van ons kent ons in een dorp wordt erg goed weergegeven. Overal wordt plat Brabants gepraat. Vroeg trouwen, huis kopen, kinderen krijgen. Zo werkt het. Anders bouw je nog een reputatie op. En dat wil je niet.

Hannah Hoekstra is misschien het meest bekend bij het Nederlands publiek als Marie-Louise van de Mees Kees films, of als theateractrice. Maar het zijn door dit soort rollen, gespeeld door dit soort actrices, dat de realisatie teweegbrengt dat we meer kwaliteitsdrama’s in de Nederlandse cinema nodig hebben. Hoekstra weet Tante Tiny neer te zetten als een turbulente vrouw. Wat eerst als een rebelse puber kan worden gecategoriseerd, ontwikkelt zich in een vrouw die simpelweg moeilijk in de omgang is.

Wat eerst als amusant wordt gezien, verandert in frustratie. Maar het is de bedoeling dat de kijker dit voelt. Echter worden door de hele film heen constant hints gegeven dat Tiny een reden heeft om te zijn hoe ze is. Ze draagt een geheim met zich mee dat haar onherroepelijk heeft beschadigd. Deze beschadiging heeft haar bitter gemaakt. En verbittering staat dan ook centraal in de film. Dit wordt langzaamaan duidelijk, omdat we eerst door de naïeve ogen kijken van de jonge Albert. Het is heel mooi hoe de film je oordeel over Tante Tiny beïnvloedt door het oordeel van Albert over haar velt.

De Helleveeg is een kwaliteitswerk in een Nederlandse industrie die toch vooral romantische komedies voortbrengt. Daarom valt de film op. En dat werkt alleen maar in zijn voordeel: De Helleveeg is het absoluut waard om gezien te worden.