De Heineken Ontvoering

Geplaatst: door Danny van Schooten

Als je een film maakt over de ontvoering van Freddy Heineken, een van de spannendste misdaadverhalen uit de Nederlandse geschiedenis, dan denk je gelijk aan Willem Holleeder. Maar hoe raar het ook klinkt, de makers van De Heineken Ontvoering wilden hem juist niet in de film. “Wij maken namelijk fictie”, was hun eenduidige verklaring. Met een hoofdpersoon die Willem Holleeder zou heten zou het publiek te vaak de film vergelijken met het echte verhaal.

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat het personage Willem Holleeder jammer genoeg niet in de film voorkomt. Wel iemand die er op lijkt, namelijk in het personage Rem: een samensmelting tussen Willem Holleeder en Martin Erkamps, de jongste deelnemer van het originele gezelschap. Deze halfslachtige beslissing leidt enorm af en zorgt ervoor dat je toch enigszins met een knoop in je maag naar de film zit te kijken.

De Heineken Ontvoering concentreert zich op een groep vrienden die een klus wil uitvoeren die qua omvang ver boven hun hoofd uit stijgt. Ze willen iemand ontvoeren. Wie maakt eigenlijk niet uit, als hij maar steenrijk is. De jonge Rem, die tot dan eigenlijk niet bij de groep hoort, komt met de suggestie om Freddy Heineken te ontvoeren. Dagen van observeren en spioneren gaan vooraf tot dat de groep besluit om tot actie over te gaan. Tot hun eigen verbazing verloopt de ontvoering vrij gemakkelijk. Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer worden in een geïmproviseerde cel gegooid, waarna ze alleen nog maar hoeven te wachten op het losgeld.

Dagen strijken voorbij waarin de groep vooral zijn gewone leven probeert te leiden om maar niet op te vallen. Maar wat veel interessanter is, is wat er zich afspeelt in de loods. De groep was op zoek naar een rijke man, maar de beslissing om juist Heineken te ontvoeren blijkt helemaal niet zo toevallig. Rem, die gaandeweg toch steeds meer op Holleeder begint te lijken, heeft nog een appeltje te schillen met Heineken. Rems vader, een ex-werknemer van Heineken, is er slecht aan toe, wat Rem verwijt aan de werkomstandigheden bij Heineken. Hij vernedert en mishandelt Heineken, waardoor er een vijandige situatie ontstaat waar de rest eigenlijk niks mee te maken heeft. Als er losgeld is betaald en Heineken bevrijd is, wil hij wraak nemen en dan vooral op die lange met die grote neus.

Voor een verhaal dat vaak aangeduid word als het spannendste misdaad verhaal uit de Nederlandse geschiedenis is de De Heineken Ontvoering, op de ontvoering aan het begin van het verhaal na, helemaal niet zo spannend. De film probeert een kijkje te geven in de dynamiek van de vriendengroep en probeert de menselijkheid van de ontvoerders en Heineken te laten zien, waardoor een aantal spannende elementen uit het originele verhaal buiten beschouwing wordt gelaten. Zo wordt bijvoorbeeld het kat- en muisspel tussen de politie en ontvoerders, die toentertijd tot een hoogtepunt kwam bij het afleveren van het losgeld, maar kort vermeld.

De adrenaline die je als kijker wel voelt tijdens de ontvoering en vlak daarna is eerder te danken aan het sterke spel van de acteurs dan aan een sterk script. Van Rutger Hauer mochten we dat misschien wel verwachten, maar vooral het werk van Reinout Scholten van Aschat (Rem) is erg aangenaam. Daarmee is De Heineken Ontvoering geen film geworden zoals we misschien hadden gehoopt, maar is hij wel de moeite waard.