De Goede Dood

door Danny van Schooten

De Goede Dood, Genre: Drama, Regie: Wannie de Wijn, Acteurs: Wilbert Gieske, Huub Stapel, Will van Kralingen, Releasedatum: 23 februari 2012, Speelduur: 88 minuten.

Recensie De Goede Dood

In De Goede Dood, de letterlijke vertaling van euthanasie, gaat Bernhard (Wilbert Gieske) dood. Dat zal gebeuren volgens planning. De volgende ochtend om negen uur. De laatste avond dat iedereen nog bij elkaar is wordt er gelachen en gehuild, afscheid genomen, en oude rekeningen worden vereffend.

De Goede Dood maakt duidelijk dat de dood niet alleen van onszelf is, maar dat het de levens van onze nabestaanden minstens zo erg raakt. De film heeft euthanasie als centraal onderwerp, maar gaat niet zo zeer over de morele discussie van het onderwerp. Wel over wat voor impact het dilemma van euthanasie op ons heeft. “De dood is voor jullie, maar het sterven is van mij”, verwoordt de stervende Bernhard het.

Voor de verfilming had regisseur Wannie de Wijn precies dezelfde cast tot zijn beschikking als hij voor het toneelstuk had. Het toneelstuk dat in 2008 en 2009 langs de schouwburgen van Nederland trok was een groot succes. De Wijn vond gelijk dat er een film in zat. Maar na het zien van het resultaat is de grote vraag: waarom? Het verhaal van De Goede Dood, waarin met respect en op een sympathieke manier over de dood wordt gediscussieerd, leent zich veel beter voor het toneel dan voor de film.

De gehele film speelt zich namelijk af in één omgeving: het huis van Bernhard. Hier lopen de spanningen regelmatig hoog op, maar de personages kunnen de emotionele situatie niet ontvluchten en willen dat aan de andere kant ook niet, omdat ze de laatste uren van Bernhard bij hem willen zijn. Dit beklemmende gevoel heeft regisseur De Wijn niet succesvol in zijn film kunnen verwerken. Wat bij een toneelstuk in een oogopslag duidelijk is.

De Goede Dood is een herkenbaar verhaal. De personages vechten met bekende vragen als wat er met de crematie moet gebeuren en of het testament wel goed is geregeld. Dit alles maakt van De Goede Dood een mooi en persoonlijk verhaal, dat maar zelden meeslepend is.