De Club Van Sinterklaas & Het Pratende Paard

Geplaatst: door Louke Kreemers

Al sinds 1999 brengt De Club van Sinterklaas jaarlijks een tv serie of bioscoopfilm uit. Dit jaar verschijnt met De Club van Sinterklaas & het Pratende Paard de derde speelfilm in de bioscopen. Oefening baart helaas niet altijd kunst.

De Pieten van Sinterklaas suiten opnieuw op een groot probleem, Amerigo heeft een verkeerd drankje gekregen en kan hierdoor praten. Door dit nieuwe talent wordt hij gestolen en dreigt pakjesavond niet door te kunnen gaan. Zoals elk jaar komt de Club van Sinterklaas in actie om pakjesavond te redden.

Het plot van De Club van Sinterklaas & Het Pratende Paard is net zo voorspelbaar als in elke Sinterklaasfilm: een probleem dat vóór pakjesavond moet worden opgelost. Ondanks dat het hier en daar best vermakelijk is om naar te kijken, vooral door flauwe dubbele opmerkingen van Carlo Boszhard, mist de film het échte Sinterklaas gevoel. Waar de serie vroeger goed werd opgebouwd, willen de makers nu te veel in te korte tijd vertellen. Daardoor is er nooit echt sprake van spanning en komt het einde nogal plotseling.

De Club van Sinterklaas heeft ook ieder jaar een hoofdrol voor een kind in hun films. Dit jaar was het de beurt aan de zoon van Irene Moors: Tijn Kroon. Zijn karakter Stijn draagt helaas niet echt bij aan het verhaal. Daarnaast is het niet helemaal helder hoe hij precies bij de Club van Sinterklaas terecht is gekomen, zijn rol wordt nauwelijks geïntroduceerd. Jammer, want juist zo’n extra kindkarakter spreekt leeftijdsgenootjes erg aan.

Ondanks dat zitten er best leuke momenten in de film en Amerigo (Boszhard) komt om de zoveel tijd met een leuke grap. Daarnaast zet de kwieke Wilbert Gieske een leuke, actieve Sinterklaas neer. De liedjes van de Club maken dat sommige scènes wat vlotter wat fijn is en blijven nog de hele dag in je hoofd zitten, maar verder dan vermakelijk komt De Club van Sinterklaas & het Pratende Paard niet.