De Club van Sinterklaas en het Geheim van de Speelgoeddokter

De Club van Sinterklaas en het Geheim van de Speelgoeddokter, Genre: Familiefilm, Regie: Pieter Walther Boer, Acteurs: Charly Luske, Victoria Koblenko, Ad van Kempen, Releasedatum: 3 oktober 2012, Speelduur: 70 minuten.

Recensie De Club van Sinterklaas en het Geheim van de Speelgoeddokter

Nooit gaat een jaar voorbij zonder dat iets fout gaat met Sint en zijn Pieten. En ook deze keer is het weer eens goed raak. Er gaat van alles mis. Ditmaal verdwijnt Sinterklaas ineens vlak voor Pakjesavond. Hij is nergens te vinden. Plotseling duikt hij weer op in het kasteel, maar hij is niet zichzelf. De goedheiligman dreigt zelfs om Pakjesavond af te blazen. Mees en zijn buurmeisje Katja ontdekken wat er aan de hand is en proberen het Sinterklaasfeest te redden.

Kluspiet doet dit jaar een heel belangrijk Pietenexamen. Met veel moeite weet hij al klimmend een grote zak cadeautjes naar een bovenverdieping van het kasteel te loodsen. Geslaagd. Maar terwijl hij het viert met een dansje, vliegt de zak per ongeluk uit het raam. De spulletjes zijn kapot en Kluspiet wil niet dat iemand het te weten komt, want dat zijn échte cadeautjes voor kinderen. Met Testpiet (als enige getuige) brengt hij het speelgoed stiekem naar Fritz, de speelgoeddokter. Hij zal de spullen repareren in zijn werkplaats, maar staat erop de zak persoonlijk terug te brengen naar het kasteel. Fritz haat pakjesavond en heeft het snode plan Sinterklaas te ontvoeren. Dan kan hij hem vervangen door een robotsinterklaas en daarmee kan hij het feest afblazen.

Mees (Julian Ras) en Katja (Laura van Bussel) zijn goede vrienden en ook nog eens buren. Katja heeft een heel leuke vader (Charly Luske) die vaak met hen speelt en daardoor mist Mees die van hem alleen maar meer. Het is de enige wens die Mees dit jaar op zijn verlanglijstje heeft: een nieuwe vader. Zijn moeder (Victoria Koblenko) heeft het ook altijd te druk. Ze is journaliste en heeft een interview met Sinterklaas geregeld. Met deze primeur zal ze de beste journaliste van het land worden. Mees en Katja verstoppen zich in de auto om een kijkje te nemen in het kasteel van de Sint. Mees wil de goedheiligman graag persoonlijk om een vader vragen. Het blijkt het begin van een avontuur om pakjesavond te redden, want wie komen ze tegen in het kasteel? Fritz. En dat klopt niet...

Het Geheim van de Speelgoeddokter is een erg leuke film voor jong en oud. Ad van Kempen steelt de show als de gemene Fritz. Zijn droge acteerwerk heeft het grootste aandeel in zere kaken, waar je niet aan ontkomt tijdens het kijken van de film. Hij heeft zeer kwade intenties als het om pakjesavond gaat, maar zijn tekst en mimiek zijn hilarisch. Van de Pieten komt natuurlijk ook nog de nodige humor en de kinderen beleven een spannend avontuur.

Dat de Club van Sinterklaas na al die jaren als succesvolle serie nu is verfilmd, pakt goed uit. Het Geheim van de Speelgoeddokter voelt als een aflevering van Bassie en Adriaan, qua humor, spanning en actie. Daarnaast blijft de film trouw aan de Sinterklaastraditie en is het ook gewoon een hartverwarmend verhaal met een zoet einde. Spannend voor kinderen, ook grappig voor volwassenen. De leukste Sinterklaasfilm van het jaar.