De Bende Van Oss

Geplaatst: door Danny van Schooten

Tegenwoordig is Oss eigenlijk alleen nog bekend van voetbalclub FC Oss en Jan Marijnissen. Maar vlak voor de Tweede Wereldoorlog was Oss het Babylon van de lage landen. Een stad waar men niks moest hebben van autoriteit en waar criminele bendes vrij hun gang konden gaan. Van corruptie, berovingen, fraude, verkrachting, moord en marteling keek men niet raar op.

Met De Bende van Oss heeft regisseur André van Duren een geweldig verhaal te pakken dat extra interessant wordt doordat het grotendeels gebaseerd is op ware gebeurtenissen. Toentertijd is onder andere als gevolg van het ontmaskeren van de bende van Oss de laatste vooroorlogse regering gevallen en is uiteindelijk de SP als politieke partij ontstaan. Op het Nederlands Filmfestival kon regisseur André van Duren met trots zeggen dat historici hadden berekend dat ongeveer 94 procent van de gebeurtenissen in de film waar is. Zelf had Van Duren op zo’n 88 procent gerekend.

Van Duren heeft lang getwijfeld of ze de film eigenlijk niet Johanna hadden moeten noemen. De film draait namelijk vooral om Johanna (Sylvia Hoeks). Door jarenlang het spelletje mee te hebben gespeeld met de bende in haar stad heeft zij nooit hard hoeven te werken voor geld, maar heeft ze wel de illustere titel ‘snol van Oss’ verdiend. Als haar vriend uit de gevangenis komt, wil ze al haar banden met de bende verbreken en een nieuw leven beginnen.

Maar in een stad waar de criminelen het voor het zeggen hebben, is dat zo makkelijk nog niet. Ondertussen ontstaat er ook een ruzie tussen de katholieke bende en de protestante, Hollandse marechaussee die naar Oss is gekomen om voor orde en structuur te zorgen. Uiteindelijk ontaart dat in nog meer moorden, martelingen en vechtpartijen.

Dat Van Duren en zijn scenarioschrijvers zo integer en secuur te werk zijn gegaan met de ware feiten valt hun te prijzen. Het maakt van de film een mooi historisch document dat knap de tijdgeest van het vooroorlogse Oss weergeeft. Maar tegelijk verlamt het ook. Naast alle feiten had wel wat meer drama in de film gestopt mogen worden. De hoofdrolspelers zijn erg eendimensionaal, waardoor de film moeite heeft om de kijker echt te raken.

Daarnaast lijkt het verhaal een recht pad, waar zelden vanaf wordt geweken. Daardoor weet de film slechts af en toe te verrassen. Het moet echter gezegd worden dat De Bende van Oss een echte bioscoopfilm is geworden van Amerikaanse omvang. En dat met een budget van ongeveer 3,5 miljoen euro, waar ze in Hollywood hun bed niet voor uitkomen.

Van Duren weet de dynamiek van de hele bende en iedereen die daarmee te maken erg knap op het doek te krijgen. Het geeft de film een ietwat smerig en vuig karakter die doet denken aan The Gangs of New York van Martin Scorsese. De Bende van Oss heeft een epische omvang die hem uniek maakt binnen de Nederlandse film.