The Darkest Hour

Geplaatst: door Bart de Bruijn

The Darkest Hour van regisseur Chris Gorak is een mix van actie en sciencefiction in hetzelfde genre als Independence Day en Battlefield: Los Angeles. Aliens vallen de aarde aan en laten niks heel. De helden proberen in leven te blijven door de aliens uit te schakelen. Een verhaal waar dus eerder een succesvolle film mee is gemaakt. Met de insteek is dus niets mis. Iets wat jammer genoeg over de rest van de film niet te zeggen is.

The Darkest Hour begint met Sean (Emile Hirsch, die we kennen van Into the Wild) en Ben (Max Minghella, zoon van regisseur Anthony Minghella) die een nieuwe social network site proberen te slijten bij een Russisch bedrijf in Moskou. Daar ontmoeten ze twee Amerikaanse meisjes in een club. Plotseling valt de elektriciteit uit. Daar blijken aliens achter te zitten die de hele wereld en al zijn bewoners willen vernietigen. De vier jonge Amerikanen en een Zweed overleven de aanval en proberen zichzelf in veiligheid te brengen.

Tot dusver risicoloos, maar ook weinig mis mee. De aliens beginnen ook veelbelovend, ze zijn namelijk onzichtbaar en absorberen energie, dus ze slaan onverwachts toe en zijn niet zomaar te stoppen. Maar na het redelijke begin raakt de snelheid compleet uit de film. Vooral door de voorspelbaarheid. Natuurlijk is er een gekke wetenschapper die een manier heeft gevonden om de aliens te stoppen en worden de hoofdrolspeler en een van de Amerikaanse meisjes verliefd op elkaar. En er is een basis met goedbewapende vechters.

Een paar originaliteitspunten scoort The Darkest Hour wel. De film speelt niet zoals zoveel films in een Amerikaanse stad, maar in Moskou. Zeker als je er weleens geweest ben herken je veel. Daarnaast doet de film niet zo moeilijk over het sneuvelen van hoofdpersonen. Wel jammer dat de overgebleven acteurs daar zo snel overheen zijn. Na tien seconden voor zich uit staren zijn ze wel weer over de dood van hun beste vriend of vriendin heen. Hirsch is lang niet zo goed als in Into the Wild, misschien heeft hij een betere film nodig, misschien blijkt hij een one hit wonder. Hij kan de film dus ook niet naar een hoger plan trekken.

The Darkest Hour blijft een slechte kopie en is net als een kopie een fletse weergave van het origineel. Stop dan Independance Day nog maar een keer in de DVD-speler.