Cosmopolis

door Alette Kreuze

Cosmopolis, Genre: Drama, Regie: David Cronenberg, Acteurs: Robert Pattinson, Juliette Binoche, Paul Giamatti, Releasedatum: 7 juni 2012, Speelduur: 108 minuten.

Recensie Cosmopolis

Een ritje naar de kapper, dat is de basis van Cosmopolis wanneer je alle andere bijkomende elementen even ter zijde legt. Deze beschrijving is erg kort door de bocht, maar in essentie wel waar de wortels van het verhaal de grond in gaan om zich vervolgens onder de oppervlakte verder uit te spreiden in verschillende richtingen.

Multimiljonair Eric Packer (Robert Pattinson) wordt in zijn limousine door Manhattan gereden om naar de oude kapper van zijn vader te gaan voor een volgens hem hard nodige knipbeurt. Aan het begin van deze rit heeft Packer, als één van de grootste zakenmannen van Wall Street, zijn gehele vermogen ingezet op de stijging van de Chinese Yuan. Dit blijkt een verkeerde beslissing te zijn en terwijl de dag vordert, moet hij hulpeloos toekijken hoe zijn imperium langzaam in elkaar stort.

Naast dit feit wordt Packer gedurende zijn rit door de stad geconfronteerd met een veelheid aan chaos die voortkomt uit een bezoek van de president aan New York, gewelddadige protesten van antiglobalisten en de begrafenis van een beroemdheid. Overweldigd door de bizarre situaties waar hij onderweg mee te maken krijgt en de ondergang van zijn imperium, verliest Packer langzaam maar zeker zijn grip op de realiteit.

Na het zeer teleurstellende Bel Ami, lijkt Robert Pattinson in de handen van David Cronenberg eindelijk tot zijn recht te komen en het diep ingebakken Twilight-imago goeddeels van zich af te schudden. Cronenberg kreeg veel kritiek nadat hij Pattinson voor de rol van Eric Packer had geselecteerd, maar snoert met het uiteindelijke resultaat al deze mensen de mond. Pattinson is verrassend goed in de film en floreert duidelijk onder de regie van iemand als Cronenberg.

De rest van de cast van Cosmopolis voegt iets toe aan de kwaliteiten van Pattinson, het onderlinge spel is geweldig om te aanschouwen. De film is opgebouwd uit veel verschillende dialogen, dus onderlinge chemie is essentieel om de film tot een succes te maken. Iedereen past perfect in zijn of haar rol en weet de sfeer van het verhaal gezamenlijk, onder leiding van Cronenberg, goed te vertalen naar het witte doek.

Het enige zwakke punt is dat de film voornamelijk uit dialogen bestaat. Hierdoor kan het geheel af en toe wat saai overkomen, ondanks het sterke spel van de acteurs. Het is echt een kwaliteitsfilm, met pas tegen het einde wat meer sensatie. Een groot spektakel hoef je dus niet te verwachten, maar vooral een goede film met een sterke cast en een fantastische regisseur.

Cronenberg bewijst met Cosmopolis wederom wat een geweldig regisseur hij is. Hij is niet gericht op het voortbrengen van een blockbuster, maar vooral op het leveren van kwaliteit. Ook nu is dit weer het geval, en Cosmopolis zal ongetwijfeld de harten van menig filmliefhebber sneller doen kloppen.