Contraband

door Eke Bosman

Contraband, Genres: Aktie, Thriller, Regie: Baltasar Kormákur, Acteurs: Mark Wahlberg, Giovanni Ribisi, Kate Beckinsale, Releasedatum: 8 maart 2012, Speelduur: 109 minuten.

Recensie Contraband

In 2008 verscheen de IJslandse film Reykjavík-Rotterdam, die gaat over een oud-smokkelaar die voor één laatste klus de onderwereld betreedt om zijn familie te redden. Rotterdam, lezen we. De gemiddelde Nederlandse lezer is geïnteresseerd.

Nu is er een remake van deze film, maar dan met een Hollywoodsausje. En zonder Rotterdam. Met dezelfde schrijvers als de IJslandse versie en diens producer als regisseur. Oftewel; zo Hollywoods zou het eigenlijk niet moeten zijn. Toch is het concept enigszins aangetast ten opzichte van het origineel.

Het verhaal van Contraband is vrij clichématig. Chris Farraday (Mark Wahlberg) is een man die zich ondanks zijn beruchte verleden heeft gesetteld met zijn vrouw (Kate Beckinsale) en kinderen. Helaas is hij niet helemaal van zijn verleden af, aangezien het broertje van zijn vrouw een smokkelaarsmissie heeft verpest. Dat moet uiteraard worden terugbetaald, maar dat broertje kan dat niet alleen. Nadat zijn gezin wordt bedreigd, besluit Chris om voor één laatste keer een smokkelaarsklus te voltooien.

In vergelijking met andere films met ongeveer hetzelfde concept, weet Contraband zich te onderscheiden door de humor die d‘r in zit. Maar ook een gevoel dat je de film om één of andere reden best stoer begint te vinden. Dat komt vooral door Mark Wahlberg, die duidelijk laat zien goed in zijn rol te passen. Alsof ’t voor hem gemaakt is. Zelden hebben we een comfortabelere Mark Wahlberg gezien. Voeg daarbij een zeer overtuigende Giovanni Ribisi als ultieme bad guy, en je hebt de goede ingrediënten voor een vermakelijke actie/thriller.

Helaas slaagt regisseur Baltasar Kormákur er niet in enkele originele plottwists toe te voegen, waardoor de film blijft haken op zichtbare Hollywoodinvloeden. Dat is bijzonder jammer. Wat we vooral te zien krijgen zijn mooie beelden van onder andere Panama en spectaculaire actiescènes. Helaas. Toch moet gezegd worden dat Contraband in ’t genre prima aan de eisen voldoet. Zonder te schitteren en bijzonder te zijn, weet het wel de gemiddelde genre liefhebber te boeien met een prima verhaal.