Conan the Barbarian

door Tom van Steensel

Conan the Barbarian, Genres: Avontuur, Aktie, Regie: Marcus Nispel, Acteurs: Jason Momoa, Ron Perlman, Rachel Nichols, Releasedatum: 8 september 2011, Speelduur: 118 minuten.

Recensie Conan the Barbarian

Een goed script schrijven voor een Conan-film is niet bepaald een makkelijke opgave. Filmmakers als John Milius en Oliver Stone kunnen dit beamen. Het geesteskind van schrijver Robert E. Howard is namelijk het type held dat geen echt duidelijke karakterontwikkeling doormaakt. Hij heeft een eigen moraal die hij voor niets en niemand aanpast en aan het eind van elk avontuur is hij dezelfde onverzetbare Conan. Voor het filmpubliek dat niet bekend is met de verhalen van Howard zal Conan echter vooral synoniem staan met de Oostenrijkse eik Arnold Schwarzenegger die in de jaren tachtig twee keer in zijn huid mocht kruipen.

Deze heropleving van Conan is wederom gebaseerd op een compleet origineel script. Blijkbaar vinden filmmakers het nog steeds te moeilijk om één van de oorspronkelijk verhalen van Howard geschikt te maken voor een speelfilm met drie aktes. Opvallend is wel dat deze Conan verschillende plotelementen van de eerste film uit 1982 overneemt: wederom is de bestorming van het dorp waar hij opgroeit en de moord op één van zijn ouders de katalysator voor een wraakactie.

Die wraakactie had een meeslepend en episch avontuur moeten zijn, maar wordt dat nooit echt. Conans trektochten en bootreizen door de fantasiewereld Hyboria waren ideaal geweest om de oppervlakkige personages en het simpele verhaal wat uit te diepen en de grootschaligheid van het continent duidelijk te maken. In plaats daarvan lijkt Conan echter in luttele seconden van dorp naar dorp te snellen om maar weer snel bij de volgende actiescène aan te komen.

Tijdens die actiescènes heeft deze Conan-reboot in ieder geval de juiste instelling. Het vorige deel uit de serie, Conan the Destroyer, werd wat kindvriendelijker gemaakt, maar daar is nu geen sprake meer van. Het bloed vloeit weer rijkelijk en ook onthoofdingen en gapende vleeswonden behoren weer tot de orde van de dag. Fans zullen ook content zijn dat de geboorte van Conan die plaatsvindt midden op een met lijken bezaaid slagveld nu eindelijk op het witte doek te zien is.

Jason Momoa is daarna als de volwassen Conan wat meer gestroomlijnd en atletisch in vergelijking met een blok beton als Schwarzenegger en lijkt zich met het befaamde zwaard in de hand erg op zijn gemak te voelen. Wellicht komt dat mede door zijn rol in de televisieserie Game of Thrones waarin hij als stamhoofd Khal Drogo een soortgelijke barbaar speelt die ook liever tongen afsnijdt dan mensen laat uitpraten.

Conan the Barbarian besteedt veel aandacht aan het bloedvergieten, maar laat daardoor de wereld van Hyboria en Conan zelf erbij inschieten. Er zijn wel typische Conan-momenten, hij redt een hulpeloze vrouw om haar vervolgens zelf vast te binden en als lokaas te gebruiken, maar deze komen te sporadisch. Regisseur Marcus Nispel liet eerder met zijn remake van Friday the 13th al zien personages minder interessant te vinden dan ouderwetse slachtpartijen. Mensen die daarvoor naar de film gaan zullen zich waarschijnlijk nog wel amuseren, echte fans die naast spieren ook hersenen verwachten zullen ongetwijfeld Crom vervloeken terwijl ze de zaal uitlopen.