The Company Men

Geplaatst: door Julia Nolet

Films die het Amerikaanse bedrijfsleven op een spannende manier weergeven zijn er in overvloed. Al jaren worden tal van success stories geschreven over stinkend rijke bankiers die het economische spelletje zo goed spelen dat ze nog rijker worden dan ze al waren. Weinig werd het verhaal verteld van zakenmannen die door de crisis hun baan verloren en wat dit op persoonlijk vlak doet met hun leven.

Spil van het verhaal van The Company Men is Bobby Walker (Ben Affleck). Als top salesman bij GTX, een groot scheepvaartbedrijf, lijkt geen piek te hoog. Maar de toekomst van zijn ideale suburb leventje komt op losse schroeven als GTX hem in naam van ‘corporate downsizing’ als één van de eerste werknemers de laan uit stuurt. Na hem mogen ook leidinggevende Phil Woodward (Chris Cooper) en zelfs GTX co-founder Gene McClary (Tommy Lee Jones) hun spullen pakken.

Het is Amerika midden in de crisis en Bobby, Phil en Gene vallen van een luxeleventje in een leven vol onzekerheid. Ze moeten plots rondkomen van een uitkering. Bobby krijgt moeilijk vrede met het feit dat niemand hem wil hebben, ondanks zijn ervaring. Phil en Gene ervaren op hun beurt in levende lijven dat het zoeken van een baan na je vijftigste geen rozengeur en maneschijn is. Sterker nog: het blijkt vrijwel onmogelijk.

Het is een thema wat we nog niet vaak hebben gezien in een film, maar erg relevant en realistisch. Mensen die goed waren voor 120.000 dollar per jaar, verliezen hun baan en zijn te oud om nog ergens ander te worden aangenomen. Dit verandert levens. The Company Men probeert een realistisch en relevant thema op een echte manier weer te geven. Die insteek is slechts deels gelukt.

Onverwacht ontslag is kut, en dit komt op een realistische manier over. Na die prima eerste helft van de film, waarin het typische Hollywoodsausje uitblijft, sneeuwt de goede start helaas onder door clichés. De makers lijken na de eerste drie kwartier de makkelijke weg te kiezen. Ook brengen vanaf dat moment sommige scènes de geloofwaardigheid in het geding. Wanneer zakenman Bobby jarenlang honderdduizenden euro’s heeft verdiend, is het raar dat zijn zoontje na een paar maanden werkloosheid de Xbox terug moet brengen omdat ‘ze het niet meer kunnen betalen’. Dat zijn niet de uitgaven waar het in zit, denk je dan.

The Company Men zal voor veel mensen die hun baan verloren in de crisis als een film vol herkenning worden ervaren. Helaas is de originele en realistische inslag van korte duur en wordt het al snel ‘just another Hollywood movie’.