Comme Un Chef

door Vicky de la Cotera Manrique

Comme Un Chef, Genre: Komedie, Regie: Daniel Cohen, Acteurs: Jean Reno, Michaël Youn, Raphaëlle Agogue, Releasedatum: 26 juli 2012, Speelduur: 85 minuten.

Recensie Comme Un Chef

Men neme twee Franse acteurs, een hilarisch script, een snufje klucht en je hebt de ingrediënten voor een dolkomische film. De makers van de culinaire feelgood movie Comme Un Chef laten weliswaar hier en daar een steekje vallen, de film is over het algemeen goed verteerbaar.

Jacky Bonnot (Michaël Youn) heeft een uitzonderlijk talent voor koken die hij professioneel nooit heeft kunnen verzilveren. Zijn haut-cuisine kookkunsten worden niet overal gewaardeerd en hij neemt hier en daar schilderklusjes aan om de huur te kunnen betalen en voor zijn zwangere vriendin (Raphaëlle Agogue) te zorgen. Dan krijgt hij de kans om bij sterrenchef Alexandre Lagarde te werken, wiens restaurant wordt bedreigd door aandeelhouders en zijn derde ster kan verliezen.

Comme Un Chef was de openingfilm van het culinaire programma op het Berlijnse Filmfestival 2012. Het sterkste punt van deze Franse film is ongetwijfeld het duo Reno en Youn. Ze zijn sterk op elkaar ingespeeld en rollen van de ene komische situatie in de andere. Er wordt spot gedreven met de hype van moleculaire gastronomie op de manier zoals de Fransen dat doen: ze halen er een Spaanse kok bij die koken tot scheikunde heeft verheven en door middel van stikstof gerechten kan maken. De typische Franse setting, Parijs als hoofdlocatie, charmeert en bij kookliefhebbers zal het water uit de mond lopen bij het zien van alle kunstzinnige gerechten.

Helaas zijn sommige karaktereigenschappen niet volledig uitgedacht. Het is vreemd dat we een driesterrenchef zelden in potten of pannen zien roeren. De rol van Jacky is te geforceerd en hij wordt als een karikatuur neergezet. En daarnaast: welke vrouw ziet er na de bevalling van haar baby nog piekfijn uit? De grappen die Comme Un Chef uithaalt pakken niet allemaal even goed uit. De scène waarin Alexandre en Jacky verkleed gaan als Japanners in een concurrerend restaurant past niet goed in het plaatje van de film. Ook is de beknelde relatie tussen Alexandre en zijn dochter matig uitgewerkt en een iets te plichtmatige toevoeging aan de film.

Regisseur Daniel Cohen regisseerde flopfilms Coorporate Affairs (2008) en Diamond Men (2000) en doet met Comme Un Chef een goede poging tot een beter oeuvre. Toch slaagt hij er niet in deze Franse komedie tot een daverend succes te maken. Tot dusver gebruikt hij zijn creativiteit nog te weinig en maakt hij niet overal evenveel gebruik van de cameravoering en de verhaallijn. Toch laat hij de kijker verlekkerd achter en is Comme Un Chef misschien geen hoofdmaaltijd, maar een prima tussendoortje.