Colombiana

Geplaatst: door Tom van Steensel

Het Franse wonderkind Luc Besson is de laatste jaren vooral bezig geweest met het regisseren van kinderfilms, maar dat weerhoudt hem er niet van om daarnaast als schrijver regelmatig een script voor een actiefilm eruit te persen. Sterker nog, zijn eigen studio Europa Corp specialiseert zich in dit soort pretentieloos tienervermaak en bijna elk jaar mag een willekeurige acteur, of het nu John Travolta of Liam Neeson is, zich eens flink uitleven met vechtsporttechnieken en wapentraining. In Colombiana is het de beurt aan Zoe Saldana (Avatar) om als femme fatale Cataleya Restrepo wat Zuid-Amerikaans gespuis uit de weg te ruimen.

Even was er sprake van een mogelijk script dat Besson geschreven zou hebben om de inmiddels volwassen geworden Natalie Portman weer in de huid te laten kruipen van het personage uit haar debuutfilm Léon. Verschillende scènes daaruit zouden inmiddels hun weg gevonden hebben naar het script van Colombiana en de film voelt inderdaad een beetje als een Latijns-Amerikaanse versie van Léon. Maar vrouwen die veranderen in moordmachines duiken wel vaker op in het werk van Besson, getuige bijvoorbeeld ook La Femme Nikita.

Colombiana haalt het helaas niet bij de twee eerdergenoemde films. Daarvoor is het verhaal te dun en zijn de personages te slecht uitgewerkt. De training van Cataleya wordt compleet overgeslagen, een mogelijk interessante subplot omtrent de relatie met haar oom en opdrachtgever (gespeeld door Cliff Curtis) krijgt te weinig tijd om uiteindelijk echt impact te maken, en nergens worden haar mogelijke bedenkingen en twijfels over haar extreme beroep echt duidelijk.

Kijkende naar de schrijvers en de studio zal niemand die de film gaat zien echter een genuanceerd beeld van een gebroken vrouw verwachten. De film is bedoeld voor tieners en die willen maar twee dingen zien: een sexy Zoe Saldana en een heleboel actie en geweld. Ook zij zullen waarschijnlijk niet helemaal aan hun trekken komen. Dat ligt niet aan Saldana die ondanks het feit dat haar personage weinig om het lijf heeft, prima uit de verf komt tijdens de actiescènes.

Het probleem is dat de actie naarmate de film vordert steeds inspiratielozer worden. Een vroege scène waarin Saldana met een theelepel en een bekertje water de beveiliging op een politiebureau uitschakelt is ondanks de ongeloofwaardigheid nog lichtelijk amusant, maar daarna gaat het al snel bergafwaarts. Zelfs de grote finale, waarbij Cataleya de moordenaar van haar ouders eindelijk heeft opgespoord, slaat de plank mis en bevat de minst interessante en meest onpersoonlijke afrekening in de gehele film.

Colombiana is eigenlijk gewoon weer een lege actiefilm uit de pen van Luc Besson en zijn schrijfpartner Robert Mark Kamen. Verscheidene films van Besson bevatten sterke vrouwelijke hoofdrolspelers, maar de dames in Léon en La Femme Nikita hebben veel meer diepte waardoor de kijker ook echt meeleeft met hun perikelen. Daar is in Colombiana amper sprake van en ook de actiescènes schieten naarmate de film vordert steeds meer tekort. Misschien is het maar goed dat het script uiteindelijk niets te maken heeft met een vervolg op Léon, want de personages uit die film zouden beter verdiend hebben.