Chronicle

door Remco Visser

Chronicle, Genres: Sci-Fi, Thriller, Regie: Josh Trank, Acteurs: Dane DeHaan, Michael B. Jordan, Alex Russell, Releasedatum: 15 maart 2012, Speelduur: 84 minuten.

Recensie Chronicle

Je bent een tiener die door een toevallige samenloop van omstandigheden plots de beschikking heeft over superkrachten als vliegen en telekinese. Gebruik je deze verworvendheden dan om anderen te helpen of juist alleen in je eigen voordeel? En ben je überhaupt wel te vertrouwen met deze capaciteiten?

Josh Trank probeert met Chronicle op intense wijze een invulling te geven aan deze duivelse hypothese. En met een sterk script van Max Landis (inderdaad, zoon van John Landis) en uitmuntend spel van onder meer nieuwkomers Dane DeHaan (True Blood) en Alex Russell levert dit een enorm puike film op, die het aanstaande Superhelden-seizoen deze zomer op passende wijze opent.

Het leven van de gepeste eenling Andrew Detmer (Dane DeHaan), populaire Matt Geretty (Alex Russell) en vlotte Steve Montgomery (Michael B. Jordan) neemt een bizarre en onvoorspelbare wending als de drie in de achtertuin van een schoolfeest in aanraking komen met een ingeslagen meteoor. Het drietal ontwikkelt na deze ontdekking namelijk allerhande superkrachten, die ze vooral gebruiken voor kattekwaad en flauwe grappen met hun omgeving. Tot Andrew langzaam beseft dat hij deze krachten ook kan aanwenden om wraak te nemen voor zijn tragische leven vol getreiter en mishandelingen en de andere twee gedwongen worden alles op alles te zetten om de situatie weer onder controle te krijgen.

En dat Andrew een miserabel leven leidt wordt al vanaf de eerste scene duidelijk; hij heeft net besloten, beu als hij is van hetgeen hem allemaal overkomt, alles vanaf dat moment op video vast te leggen. Zijn aggresieve, dronken vader, de bullebakken op school, iedereen krijgt een plekje in zijn "chronicle". Ai, dus weer een zogenaamde 'found footage'-film? Ja, maar dan eindelijk wel weer eentje die laat zien hoe het moet en duidelijk geen lapmiddel om een waardeloos script toch nog wat glans mee te geven. Nee, dit keer is de keuze voor deze vertel-techniek écht een meerwaarde.

De regie van Josh Trank zet in dit genre namelijk de nieuwe standaard door met deze Point-of-View te spelen, en hij heeft heeft daarbij een perfect oog voor interessante camerastandpunten en montage. In het begin volg je het verhaal vooral vanuit het perspectief van Andrew, maar later word op creatieve wijze ook gebruik gemaakt van camerabeelden van omstanders, opnames van surveillancecamera's en zelfs de waarnemingen vanuit nieuws-helicopters. Dit voorkomt dat het verhaal plat en eendimensionaal wordt, een valkuil waar al meerdere films uit deze categorie vol intuimelden. Je zit als kijker bovenop hetgeen dat gebeurt, waardoor je je bijna integraal onderdeel voelt van wat er zich op het witte doek afspeelt.

Het vlotte script van Max Landis, waarin voldoende aandacht is voor een geloofwaardige ontwikkeling van de verschillende personages, geeft het geheel een diepgang mee die je niet vaak treft bij films over superhelden danwel -krachten. Dat de film logischerwijs behoorlijk schatplichtig is aan onder meer Superman, The Blair Witch Project en Cloverfield, maar niet in de laatste plaats vooral aan Stephen King's Carrie, daar word vakkundig omheen geslalomd, om tegen het einde juist vol uit te halen met een climax die we kennen uit de betere films van Marvel en DC. Daarnaast houdt de opvallend korte speelduur van maar 84 minuutjes de film compact en spannend waardoor je tot het einde toe, vanaf het puntje van je stoel, geboeid blijft kijken.

Josh Trank zet hier, met behulp van een prima cast en uitzonderlijk intelligent scriptschrijver Landis, een pracht van een debuut neer: Chronicle is een zeer goede reden deze jongens in de gaten te gaan houden in de toekomst. Ze geven je nu in ieder geval alvast een uitstekend excuus om naar de bioscoop te gaan: dit spektakel moét je namelijk op een groot scherm zien.