Chasing Mavericks

Chasing Mavericks, Genre: Drama, Regie: Curtis Hanson, Acteurs: Jonny Weston, Gerard Butler, Leven Rambin, Releasedatum: 25 oktober 2012, Speelduur: 115 minuten.

Recensie Chasing Mavericks

Eerst maar even de titel verklaren. Een Maverick is een enorm hoge golf. Zo één die je bijvoorbeeld kent uit The Perfect Storm. Surfers willen daar graag op surfen, dat beest verslaan. En jagen er dus op: Chasing Mavericks. In deze film zijn die jagers Frosty Hesson (Gerard Butler) en zijn vrienden. Gelukkig komt er een El Niño aan die de golven hoger maakt dan ooit.

(Allereerst een waarschuwing: Dit is een waargebeurd verhaal. Als je namen van karakters in deze film gaat googelen verpest je het einde voor jezelf.)

De film begint met de jonge Jay Moriarty, die van de rotsen in zee lazert. Gelukkig peddelt Frosty Hesson net langs en redt hij de jongen. Vanaf dat moment wil Jay niks anders dan surfen. Een paar jaar later kan Jay (dan gespeeld door Jonny Weston) enorm goed surfen. Alleen zijn er geen enorme golven waar hij surft. Die wil hij wel leren bedwingen en wil dat Frosty hem helpt. Die wil dat wel, mits Jay opdrachten voor hem maakt en zich openstelt voor alle trainingen die Frosty nodig vindt.

Een nogal standaard meester-leerlingfilm dus. The Karate Kid bijvoorbeeld. En de helft van de films die je vroeger rond 14.00 uur in het weekend op RTL 4 voorbij zag komen. Zowel Jay als Frosty moeten persoonlijke problemen overkomen. Jay met het meisje dat hij leuk vindt (Leven Rambin, foto hieronder) en Frosty met zijn vrouw en kinderen. Jay heeft daarnaast ook te kampen met een - nogal standaard jeugdfilm - pestkop. Uiteindelijk groeien Frosty en Jay natuurlijk naar elkaar toe en leren elkaar waarderen.

Voor het extreem standaard verhaal hoef je dus niet te gaan. De kans die je als surffilm natuurlijk moet pakken is mooie beelden tonen. Natuurgeweld, mannen die de grens opzoeken, blauw water. Maar helaas is daar door de regie weinig mee gedaan. Een filmpje op Vimeo waarbij een surfer een GoPro-camera op de neus van zijn surfplank heeft gemonteerd is vele malen mooier en spectaculairder. Dan zit je tenminste 'in' de golf.

Gerard Butler is de enige acteur die zijn niveau haalt, maar het zou ook kunnen dat het script de rest van de acteurs die mogelijkheid niet gaf. Door het extreem standaard verhaal, de vlakke acteerprestaties en de keuze om de golven alleen van veraf in beeld te brengen, zijn er eigenlijk maar weinig redenen waarom je naar deze film zou willen gaan.