Captain America: The First Avenger

Geplaatst: door Danny van Schooten

Er was nogal wat aan gelegen dat Chris Evans een goede Captain America neer zou zetten. De filmfanaten onder ons hebben waarschijnlijk al 4 mei 2012 met rood omcirkeld in hun agenda. De releasedatum van The Avengers. Daarin wordt een dozijn superhelden (onder andere Iron Man, Thor en The Hulk) losgelaten onder aanvoering van hun absolute leider: Captain America. Of Chris Evans die charismatische leider is, is nog niet te zeggen. Indrukwekkend is hij zeker wel.

Captain America: The First Avenger speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Amerika staat aan de vooravond van nieuwe uitvindingen zoals hovercrafts en andere vernuftigheden. Om de nazi's in Europa de baas te zijn heeft – hoe ironisch – een Duitse professor (Stanley Tucci) een serum uitgevonden dat van normale soldaten supermilitairen moet maken. Het hoeft alleen nog op iemand uitgeprobeerd te worden.

Het ideale proefkonijn vinden ze in Steve Rogers (Chris Evans), een dun scharminkel uit Brooklyn. Hoewel zijn fysieke voorkomen geen levens doet beven, ziet de professor dat zijn hart op de juiste plaats zit. Steve stemt in met de procedure en verandert van klein onderdeurtje in de imposante Captain America.

Onvermijdelijk komt ook Captain America zijn villain tegen. Die vindt hij in The Red Skull, gespeeld door Hugo Weaving die eerder in The Matrix al liet zien dat hij een uitstekende bad guy op het doek weet neer te zetten. The Red Skull is een Duitse officier bij wie eerder het serum is getest. Bij Steve versterkte het zijn goede eigenschappen. Het valt dan wel te raden hoe dat is uitgepakt bij deze anarchistische nazi.

Captain America is een heerlijke bioscoopfilm. De recht voor de raap actie en het klassieke verhaal over een klein scharminkel dat de wereld doet veranderen laat je lekker achterover in je stoel drukken. Daarnaast weet regisseur Joe Johnston het nostalgische gevoel van het begin van de jaren '40 goed uit te buiten. De setting van de jaren '40, waarin Amerikaanse propaganda nog aanvaardbaar is en waar het verlangen naar een nationale icoon meer dan ooit leeft, zorgt ervoor dat een toch ietwat lullige superheld – gehuld in maillot met de kleuren van de Stars and Stripes – acceptabel is.

Chris Evans is in deze film geslaagd als Captain America. Het resultaat van de maandenlange training die hij heeft moeten doorstaan om als overweldigend gespierde superheld te verschijnen, is indrukwekkend. Maar wanneer hij in The Avengers geloofwaardig als charismatische leider wil overkomen, zal hij meer diepte aan zijn rol moeten geven. Iets wat hij bij Captain America: The First Avenger totaal mist, maar waar de actiescènes veel goed maken.