Brave

door Eric van Gennip

Brave, Genre: Animatie, Regie: Brenda Chapman, Mark Andrews, Acteurs: Kelly MacDonald, Emma Thompson Thompson, Billy Connolly, Releasedatum: 18 juli 2012, Speelduur: 93 minuten.

Recensie Brave

Legendarische films afleveren is in één zin samengevat wat Pixar doet. In de voetsporen treden van illustere voorgangers als Finding Nemo, Ratatouille en Wall-E - en noem ze allemaal maar op - is een behoorlijke opgave. Serieuze verwachtingen dus. En ja: Brave lost ze stuk voor stuk in.

Keltische mythologie is een dankbaar onderwerp voor animatie. Twee jaar terug was The Secret of Kells genomineerd voor een Oscar als beste animatiefilm. Pixar's Up ging er destijds - uiteraard - met de hoofdprijs vandoor. Pixar was toen ook al bezig met hetzelfde gegeven. In Brave zien we deze mystieke decors en wordt ingezoomd op de Picten, de Keltische stammen in het oude Schotland.

Prinses Merida is allesbehalve het type prinses. Boogschieten en zwaardvechten komt al dichter in de buurt van haar interesses. Paps wil niets liever dan een stoere dochter, maar moeders ziet Merida liever de traditie volgen. Ze moet maar eens trouwen en een hoffelijke dame worden. Bottom line: Merida vecht zich los van het koninklijke leven en neemt haar lot in eigen hand. Ze vertrekt te paard de hooglanden in, het avontuur tegemoet. Een heks helpt haar een handje om met haar starre moeder te dealen.

Een simpele situatieschets die even smakelijk uiteen wordt gezet. Elk shot ademt de Keltische sfeer, of het nu door de magistrale landschappen is, de muziek of de overweldigende rode krullenbol zelf. De stemmen van komediant Billy Connolly als bruut stamhoofd en Emma Thompson als stijve moeder zijn perfect gecast. Kelly MacDonald steelt de show als de dwarse Merida. Side-kicks zijn er uiteraard ook: de drie muitende babybroertjes van Merida, die de tent volledig afbreken als je even niet oplet. En minstens zo leuk zijn de drie prinsen die strijden om Merida's hand.

Het verhaal mist misschien wat originaliteit ten opzichte van de Pixar-voorgangers. Niet gek: regisseur is ditmaal Brenda Chapman, een vrouw met een rijk Disney-verleden. Brave is namelijk een volbloed Disney-verhaal. Compleet met boze heks, toverspreuken, betoverde bossen en beren. Gebracht zoals we van Pixar gewend zijn: met verbluffende graphics, in perfectie uitgevoerd tot in het kleinste detail. Ook al zal Brave zijn voorgangers niet overtreffen, niet valt te ontkennen dat het een waar pareltje is geworden. Een verhaal met een groot hart, een tintje donkerder dan Disney vanuit haar geschiedenis gewend is.

Want dit prinsesje is er één van het rauwere soort. En gaat dus zeker níet trouwen aan het eind van het liedje. Dat is dan wel weer verfrissend. Net zoals de humor die barst van de vondsten en geschikt is voor jong en oud. Geen twijfel: Brave wordt de familiefilm van deze zomer.