Brammetje Baas

Beoordeling:

door Jochem Geerdink

Geplaatst:

Brammetje Baas, Genre: Familiefilm, Regie: Anna van der Heide, Acteurs: Coen van Overdam, Katja Herbers, RenĂ© Groothof, Releasedatum: 27 juni 2012, Speelduur: 83 minuten.

Recensie Brammetje Baas

De zevenjarige Brammetje Baas is anders dan de rest. Terwijl zijn vader, moeder en kleine zusje gewend zijn aan het drukke gedrag van de slimme jongen, heeft Meester Vis van groep 3 daar aanzienlijk meer moeite mee.

Het is een bijzonder jong en dat is ie. Nee, dit gaat niet over Dik Trom, maar over Brammetje Baas. De zevenjarige jongen is wat ze noemen anders dan de rest. Brammetje (Coen van Overdam) is namelijk nogal snel afgeleid. Maar ook heel slim en nieuwsgierig. Zo heeft hij twee schriftjes. Eén voor een zelf samengestelde ranglijst van bijzondere uitvindingen en ééntje voor mooie en/of moeilijke woorden. Het liefst wordt Brammetje zelf ook uitvinder, zo werkt hij al aan een schaalmodel van de raketbus die hij ooit wil bouwen.

Zijn ouders Els en Jaap (Katja Herbers en Tjebbo Gerritsma) hebben leren omgaan met het gedrag van hun eerstgeborene, terwijl Brammetjes jongere zusje Kimmetje (Roosmarijn van der Hoek) vanzelfsprekend niet beter weet. Dus als de jongen eens speelt met zijn eten, rare fratsen uithaalt of iets sloopt, dan zijn er vooral vertederde en vergevende blikken voor de uitvinder-in-spé, die zich verheugt dat de zomervakantie ten einde loopt. 

Want na die - in Brammetjes ogen - hinderlijke onderbreking van zijn leerproces, gaat hij namelijk naar groep 3. "En daar leren we pas écht wat", zegt Brammetje de voice-over, die de hele film aan elkaar praat. "Misschien wel Chinees." Om na twee schooldagen, liggend in bed, te verzuchten dat "groep 3 tot nu toe behoorlijk tegenvalt". Niet in de laatste plaats door de moeizame relatie die Brammetje opbouwt met Meester Vis (René Groothof), die wat ouderwets ingestelde leraar, die moeite heeft om te gaan met het gedrag van de leergierige jongen.

Het leidt tot veel wederzijds onbegrip. Zo snapt Brammetje niet dat Meester Vis niet begrijpt dat zijn benen niet kunnen stoppen met wiebelen, terwijl de leraar geen idee heeft van wat zich in het hoofd van de kleine jongen afspeelt. In plaats van daar achter te komen, stuurt Meester Vis de arme Brammetje liever naar de gang of, nog erger, naar de kleuterklas van juffrouw Esma (Meral Polat). Al snel voelt Brammetje zich doodongelukkig en onbegrepen en veinst ziek te zijn. Het zadelt zijn ouders op met lastige keuzes. Maar wanneer Meester Vis door een ongelukje enkele weken geen les kan geven, blijkt invalleraar Mark (Egbert-Jan Weeber) de oplossing voor de problemen.

Van Overdam is absoluut ontwapenend als Brammetje en zal snel je sympathie winnen in deze film die een actueel maatschappelijk probleem aan de kaak stelt. Debuterend speelfilmregisseuse Anna van der Heide ontwijkt met gemak de mogelijke valkuil dat de film belerend of moralistisch wordt. Dat komt vooral doordat scenariste Tamara Bos (Dolfje Weerwolfje, Het Paard Van Sinterklaas, Minoes) het verhaal laat vertellen vanuit het perspectief van Brammetje, met alle hersenspinsels die het ventje heeft. 

Deze worden geïllustreerd met behulp van vaak hilarische tekeningen van Balder Westein, die de film absoluut meerwaarde geven. Ze maken in combinatie met de voice-over de strijd die Brammetje levert invoelbaar. Zowel voor de allerkleinsten, als voor hun ouders. Tegelijkertijd kunnen Van der Heide en Bos daardoor ook wegblijven van doktoren en medicijnen, normaliter de weg die ingeslagen wordt bij kinderen die niet in een hokje passen.

Waarmee de makers stiekem toch een klein beetje moralistisch zijn: soms kan het helemaal geen kwaad begrip op te brengen voor zij die anders zijn. Zolang die boodschap op zo'n creatieve en kleurrijke manier gebracht wordt als in Brammetje Baas, zal toch niemand daar een probleem van maken?

Bekijk ook ons premièreverslag van Brammetje Baas in EYE Filmmuseum.

Trailer

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.