The Boxtrolls

Geplaatst: door Erik van Gemert

In het huidige animatietijdperk zou je je haast afvragen waarom iemand nog de moeite neemt om stop-motionfilms te maken. The Boxtrolls is het antwoord op die vraag. Animatiebureau Laika laat met haar derde featurefilm (na Coraline en ParaNorman) zien dat de grenzen van de stop-motion steeds opnieuw verlegd kunnen worden.

The Boxtrolls speelt zich af in een bijzondere sprookjesstad genaamd Cheesebridge, waar alles lijkt te draaien om kaas. Onder de grond leven merkwaardige wezens, de boxtrolls. Elke nacht komen de boxtrolls naar boven om rommel te verzamelen, wat ze gebruiken om de gekste dingen van te maken. Op een dag krijgt de boxtroll Fish een baby mee, om een reden waar je later in de film achterkomt. Het jongetje, Eggs (Isaac Hempstead-Wright), leeft vanaf dat moment bij de boxtrolls en groeit op met het idee dat hij één van hen is.

Tien jaar later wordt vanuit de bovenwereld de jacht geopend op de boxtrolls. Één man (Snatcher, stem door Ben Kingsley) die graag een hogere status wil bereiken, om zo de lekkerste kazen te kunnen proeven, doet er alles aan om de boxtrolls een zo slecht mogelijk imago te geven.

Dat lukt, want ze gaan bekend staan als monsters die alles stelen wat los en vast zit en zelfs mensenbaby’s meenemen om ze op te eten. Als er steeds meer boxtrolls gepakt worden ontmoet Eggs voor het eerst een ander mens, het meisje Winnie (Elle Fanning). Zij leert hem dat hij ook een mens is, en samen gaan ze de strijd aan met Snatcher.

The Boxtrolls is een feest voor het oog. De sets zijn fabelachtig. Vooral alle details zijn bijzonder, al helemaal als je bedenkt dat het allemaal met de hand in elkaar gezet is. Maar zelfs zonder daar bij na te denken ziet de film er simpelweg fantastisch uit. De ontelbare manuren zijn duidelijk niet voor niets geweest. Toch kan je jezelf niet helpen om af te vragen: waarom? Met animatie is hetzelfde te bereiken met een stuk minder werk. Het antwoord is simpel: omdat het kan. Het voegt een extra laag van waardering toe aan een film die anders ook al zeer goed zou zijn.

The Boxtrolls heeft wel één duidelijk minpunt: het zit tè vol met morele lessen. Moraal in een film is helemaal niet erg, maar hier word je er werkelijk mee doodgegooid. Het doet je afvragen wat de doelgroep van de film is. Hoewel Laika met Coraline en ParaNorman toch ogenschijnlijke kinderverhalen voor volwassenen publiek heeft neergezet, lijkt dit hier niet het geval. De film is prima geschikt voor kinderen en zij zullen ook echt wel wat aan de morele lessen hebben, maar voor volwassenen zijn ze onnodig en over-the-top.

Toch is daar makkelijk doorheen te kijken. De film vertelt een interessant verhaal met vooral een hele goede dosis humor. De boxtrolls zelf doen vooral denken aan minions uit Despicable Me. Of ze even succesvol gaan worden is de grote vraag. Er lijkt in ieder geval niets in de weg te staan. De beide eerdere films van Laika werden bekroond met een Oscarnominatie voor beste animatiefilm, de kans zit er dik in dat The Boxtrolls de derde op rij wordt.