Bon Bini Holland

Geplaatst: door Louke Kreemers

De medewerkers van FC Kip zijn vanaf 10 december te zien op het witte doek. In de comedy over Robertico Florentina met zijn Bon Bini Bungalows. Jandino Asporaat heeft zijn typetjes Judeska, Gerrie en Sydney in een 'onbeskofte' film gestopt.

Robertico Florentina (Asporaat) leeft het feestleven in Curaçao. Samen met zijn vriend Norwin (Sergio Ijssel) beheert hij het bedrijf Bon Bini Bungalows. Dit bedrijf verhuurt huizen van andere mensen op Curaçao aan toeristen. De eigenaren van de huizen weten alleen niet dat dit gebeurt. Het lijkt Florentina voor de wind te gaan, tot hij de villa van crimineel Eddie (Hans Dagelet) verhuurt. Uit angst vlucht Florentina naar zijn tante Judeska in Nederland. Hier komt hij de mooie Noella Maduro (Liliana de Vries) tegen, het blijkt dat haar vader Ken (Dennis Rudge) een rijke zakenman is. Florentina probeert hem in zijn bedrijf te laten stappen zodat hij zijn schuld aan Eddie kan afbetalen.

De valkuil voor deze film waren alle typetjes die Asporaat de afgelopen jaren heeft bedacht. Veel komen er terug in de film, inclusief een nieuw typetje, Gerrie, en de vraag was of er een goed verhaal kon ontstaan met zo’n diversiteit aan typetjes. Gelukkig hebben Asporaat en de andere schrijvers van het verhaal goed nagedacht over het verloop en het geheel van de film. Het verhaal is clichématig, maar komt redelijk goed uit de verf en is vermakelijk.

Judeska trakteert ons niet alleen op haar gebruikelijke grappen, maar we zien een heel andere kant van haar. Haar typetje wordt door Asporaat mooi uitgewerkt, veel verder dan de kipverkoopster zoals we haar kennen. Er zitten hier en daar wat flauwe grappen in de film en sommige rollen zijn wellicht wat overtrokken, maar het verhaal is uiteindelijk toch een goed op elkaar ingespeeld geheel.

Als kijker moet je echter wel van de humor van Asporaat houden, het is bij tijd en wijlen erg flauw en het wordt niet heel grof. Leuk is de scène waarin Florentina denkt dat Oprah in Nederland is. De film heeft een absurd einde, dat toch vrij onverwacht komt en niet heel sterk is. Het lijkt alsof een van de makers heeft geroepen dat er nog wat geweld in moest, omdat de film anders niet compleet was.

De rollen worden leuk vertolkt en vooral Liliana de Vries is een mooie toevoeging aan de cast. Verder maken bekende Nederlanders als Humerto Tan, Jürgen Raymann en Shirma Rouse hun opwachting in de film. Ondanks dat Tan maar één zin heeft in de hele film, staat deze bij de top van de grappen.

Bon Bini Holland is een leuke, luchtige en vermakelijke komedie. Het is echter wel te hopen dat Judeska en Gerrie straks geen tien films op hun naam hebben staan.