Black Gold

Black Gold, Genres: Drama, Aktie, Regie: Jean-Jacques Annaud, Acteurs: Mark Strong, Freida Pinto, Antonio Banderas, Releasedatum: 15 maart 2012, Speelduur: 129 minuten.

Recensie Black Gold

De eeuwige dorst van het westen naar olie zorgt al sinds jaar en dag voor conflicten in de Arabische wereld. Hoewel hoge omes als ex-president Bush en zijn Texaanse consorten dit tegen beter weten in zullen ontkennen, weet de hele wereld al lang hoe de vork écht in de steel zit. Olie lijkt van levensbelang en er mag best wat bloed vloeien voor de rijkdom die het zwarte goud oplevert.

Hoewel Black Gold die slepende problematiek niet direct tackelt - door een verhaal rondom de jonge Arabische prins Auda te bedenken - lijkt regisseur Jean-Jacques Annaud (Seven Years In Tibet, Enemy At The Gates) de al dan niet correcte invloed van het westen in het Midden Oosten, toch te willen belichten.

Dit maakt de film, mits je open staat voor wat extra hersengymnastiek, op een bepaalde manier aantrekkelijker dan hij in eerste instantie lijkt. Je wordt aan het denken gezet over de manier waarop het westen overal in de wereld haar stempel drukt. Volkeren worden onderdrukt, uitgeroeid en tegen elkaar opgezet. En dat allemaal voor het grote geld. Ook in de Arabische staten van de jaren ’30, waar verschillende volkeren elkaar naar het leven staan, wordt oorlog niet geschuwd.

Dat Nesib (Antonio Banderas) - emir van Hobeika - en zijn grootste rivaal Amar (Mark Strong) - sultan van Salmaah - elkaar niet uit de weg gaan, wordt al in de openingsscène duidelijk. Hoewel het bloed rijkelijk vloeide in de Gouden Gordel, een onbeduidend stuk land in de Arabische woestijn, komen beide kemphanen tot bezinning en sluiten ze vrede.

Een prima oplossing, totdat een vertegenwoordiger van Texas Oil de emir gouden bergen beloofd, door hem op de oliebronnen in de Gouden Gordel te wijzen. De verhoudingen tussen de vooruitstrevende emir en zijn conservatieve rivaal worden op scherp gezet, als de emir de vredesovereenkomst besluit te verbreken en voor het grote (westerse) geld kiest.

Gelukkig is daar echter de charmante en intelligente prins Auda (Tahar Rahim). Hoewel hij de zoon van sultan Amar is, werd hij opgevoed door de emir nadat zijn vader hem afstond ten faveure van de vrede in de Gouden Gordel. Dit ontketent een ongekende tweestrijd voor de jonge Auda. Zweert hij trouw aan zijn schoonvader, emir van Hobeika, of keert hij terug op het oude nest in Salmaah?

Een epische tocht van Auda en zijn volgelingen door de uitgestrekte woestijn zal uiteindelijk het lot van de Arabische wereld verzegelen. Het wordt een strijd tussen het conservatieve, arme leven en de rijkdom die de oliebronnen met zich meebrengen. Een degelijk verhaal, gefilmd in een grootse setting. Black Gold zal ongetwijfeld zeer gemengde reacties gaan opleveren.