Bellicher: Cel

door Bart de Bruijn

Bellicher: Cel, Regie: Peter de Baan, Releasedatum: 4 oktober 2012, Speelduur: 88 minuten.

Recensie Bellicher: Cel

Het is niet makkelijk om Michael Bellicher te zijn. Eerst word je een mini-serie lang achterna gezeten door een enge Theo Maassen met bril en gereformeerd haar. Denk je rust te hebben, is daar ineens Huub Stapel. En het is nooit gewoon een beetje achtervolgen. Zijn hele identiteit wordt overgenomen en zijn leven wordt kapot gemaakt. Misschien een rustiger baantje zoeken Michael, de politie het werk laten doen en niet zelf alles proberen op te lossen.

Michael Bellicher, wederom gespeeld door Daan Schuurmans, wordt gewaarschuwd door een oud-cliënt, die nu een onderzoek leidt naar de AIVD. Vlak daarna komt de man om en krijgt Michael contact met zijn chauffeur. Gedurende de rest van de film wordt Michael af en toe opgepakt en verhoord en gaat verder achter de stelers van zijn identiteit aan. Daarbij geholpen door de chauffeur, gespeeld door de verrassend goede Tim Murck.

Naast de titelheld is in z'n thriller de rol van de slechterik cruciaal. Eerst lijkt dat de baas van de AIVD, maar uiteindelijk blijkt het Huub Stapel. Daan Schuurmans speelt goed, je gelooft zijn woede en angst, maar helaas trekt Stapel lang niet al zijn registers open. In het Engels zouden ze zijn spel phoned-in noemen. Uit de losse pols, energieloos. Hij krijgt van het script wel vrij weinig ruimte om zich te tonen. Hij trekt een sprintje en prevelt een Bijbeltekst, maar echt eng wordt hij nooit.

Tim Murck steelt daarentegen wel de show. Bekend van series als Spangas en Feuten werpt hij zich overtuigend op als filmacteur. In de samenwerking met Bellicher is hij vooral de vechtersbaas en uitmuntend chauffeur, onder andere in een mooie achtervolging door de kassen van het Westland. Onhandig is dat wel dat je Murcks karakter Richard pas aan het einde van de film goed snapt. Dan snap je pas waarom hij Bellicher helpt, iets wat Michael zich trouwens nooit afvraagt.

Door een niet al te sterk script krijgen Schuurmans en Murck helaas niet de film die ze op basis van hun kwaliteiten verdienen. Goodguys bestaan bij de gratie van badguys en die zijn nooit echt bedreigend. Zo'n film heeft natuurlijk ook een liefdesverhaal, in dit geval dat tussen Schuurmans en zijn advocate, gespeeld door Anniek Pheifer, maar dat wordt nooit meer dan een lijntje naast het hoofdverhaal.

Bellicher: Cel is een erg standaard thriller geworden, waarvan het niveau alleen door Schuurmans en Murck opgetild wordt. En dat is lang niet genoeg om te beklijven.