Belle

Geplaatst: door Isabeau van Halm

Scenarioschrijfster Misan Sagay raakte gefascineerd door een schilderij uit de 18e eeuw dat ze ooit had gezien; dat van twee vrouwen, de een wit, de ander zwart. Niets bijzonders, zou je denken. De vrouwen staan echter afgebeeld als elkaars gelijke, iets wat in die tijd niet voorkwam.

Belle vertelt het verhaal van Dido Elizabeth Belle, de dochter van een Afrikaanse slavin en John Lindsay, een maritiem officier. Haar vader neemt haar mee naar Engeland en vraagt zijn oom William Murray, de Lord Chief Justice, haar op te voeden als aristocrate. Murray besluit dat zijn nichtje Elizabeth Murray, die hij ook grootbrengt, wel wat gezelschap kan gebruiken, en gaat van Dido houden als van een dochter. Dit wordt echter niet door iedereen begrepen.

De film is gebaseerd op het waargebeurde leven van Dido. Samen met haar nichtje Elizabeth werd zij door Murray en zijn vrouw in huis genomen, en werd ze opgeleid als Engelse van hoge stand. Haar sociale positie tijdens haar leven is opvallend; ze is geboren als slaaf, maar opgevoed als aristocrate. Ze is te hoog in rang om met bedienden te eten, maar te laag om met haar eigen familie te mogen dineren als zij gezelschap hebben.

De geschiedenis van Belle wordt gecombineerd met aantrekkelijk plot vol romantiek. Het bevat alles wat je bij een kostuumdrama kan verwachten, maar wordt naar een hoger niveau getild door de goede acteerprestaties en het thema. Niet alleen de discussie rond slavernij komt aan bod, maar ook het vrouw zijn in de achttiende eeuw.

Wanneer Dido en haar nichtje Elizabeth volwassen zijn, moeten ze op zoek naar een geschikte man. Beide ondervinden problemen bij deze zoektocht; Dido kampt met racisme, en Elizabeth is van hoge komaf maar heeft geen geld. Zodra haar gegadigde hierachter komt, dumpt hij haar genadeloos. Vrouwen zijn een bezit, zijn van mannen afhankelijk en mogen niet in hun eigen onderhoud voorzien.

Naast haar zoektocht naar vrijheid en liefde komt de zaak rond het slavenschip Zong naar voren. Murray bepaalde als rechter in deze zaak of slaven als handel verzekerd mochten worden, en had daarmee een van de eerste stappen gezet in het afkeuren van slavernij in Engeland. Dat de film grotendeels over deze zaak gaat, en niet alleen over een zoektocht naar liefde, maakt dat deze film voor een groot publiek aantrekkelijk is.

Opkomend talent Gugu Mbatha-Raw speelt een ingetogen en intelligente Belle, en trekt alle aandacht van de film naar zich toe. Ondanks het serieuze thema van de film is er ook nog ruimte voor onverwachte humor door Penelope Wilton, die huisbewaarder en tante Mary Murray speelt. Tom Felton lijkt er geen enkele moeite mee te hebben om getypcast te worden, en speelt de racistische en verachtelijke James Ashford, de bijna-verloofde van Elizabeth.

Belle is een kostuumdrama met inhoud. Het laat een lelijk deel van de achttiende-eeuwse maatschappij zien, daar waar vrouwen het bezit zijn van hun man en blanken als superieur worden gezien. Door de sociale thema’s is het een aantrekkelijke film die veel mensen zal aanspreken.