Bel Ami

Bel Ami, Genres: Drama, Thriller, Regie: Declan Donnellan en Nick Ormerod, Acteurs: Robert Pattinson, Christina Ricci, Uma Thurman, Releasedatum: 5 april 2012, Speelduur: 105 minuten.

Recensie Bel Ami

Bel Ami heeft een imposante cast. Robert Pattinson hoopte ongetwijfeld zijn Twilight-imago van zich af te schudden en eindelijk als acteur serieus te worden genomen in een film waar niet alleen tienermeisjes op af komen. De uitwerking van dit plan laat echter te wensen over en hij zal het nog even moeten doen met zijn reeds verworven imago.

Bel Ami, gebaseerd op het gelijknamige boek van Guy de Mauspassant, draait om Georges Duroy (Pattinson), een jonge casanova van lage afkomst. Met zijn charmes en strategische manier van denken weet hij alle vrouwen van verschillende komaf om zijn vinger te winden. Eind negentiende eeuw reist Georges door Parijs met als enig doel om hoger op de sociale ladder te komen. Tijdens deze persoonlijke missie komt hij echter al snel in een wereld terecht waar seks een teken van macht is en waarin obsessie en rijkdom nooit los van elkaar kunnen worden gezien.

De cast van Bel Ami belooft alleen maar goede dingen wanneer je het lijstje voorbij ziet komen, maar niets is minder waar. Ze zouden eigenlijk allemaal in een hoekje moeten gaan zitten schamen voor het feit dat ze aan deze film hebben meegewerkt, want gezien hun status binnen de filmwereld zijn ze zowel aan zichzelf als aan de kijker verplicht beter werk te leveren dan dat ze nu hebben gedaan.

Het acteerwerk van de volledige cast is vlak en op geen enkel moment komt er enige emotionele gelaagdheid in. Of dit zozeer met hun te maken heeft of met de film zelf, blijft iets om over te twisten. Het verhaal op zichzelf heeft namelijk ook absoluut geen diepgang en de manier waarop de film in elkaar is gemonteerd laat ook veel te wensen over. Er wordt veel van de hak op de tak gesprongen, waardoor je steeds weer op zoek moet naar de rode draad van het verhaal, en door de gehaastheid in de overgangen komt het geheel over alsof het door de makers is afgeraffeld en weinig liefde heeft mogen ontvangen.

De enige die wellicht nog een beetje respijt kan worden geboden is Robert Pattinson, die nog maar net uit zijn Twilight-bubble komt en duidelijk nog moet uitzoeken wat hem wel en niet ligt. Wellicht heeft hij meer succes met de door David Cronenberg geregiseerde film Cosmopolis die in juni het levenslicht zal zien.

Bel Ami bewijst dat zelfs met een mooie cast je nog niet automatisch een goede film hebt. Het scenario, de montage en het uiteindelijke acteerwerk van de hoofdrolspelers bepaalt de kwaliteit van een film. Dat is in dit geval bepaalt niet best. Hopelijk leren alle betrokkenen een wijze les en kunnen we in de toekomst van allemaal beter werk verwachten.

Wil je het boek van Bel Ami winnen? Doe dan mee aan onze prijsvraag!