Beginners

Geplaatst: door Bart de Bruijn

Eigenlijk mag je in een recensie niet veel belangrijke dingen van een film verklappen. Maar omdat Beginners dat zelf binnen vijf minuten doet, kan het wel. De vader van de hoofdpersoon vertelt dat hij homo is en gaat een paar jaar later dood. Dat je dat de hele film weet beïnvloed het kijken bijna niet. De schokmomenten zijn misschien iets minder groot, maar door het mooie spel van McGregor, Plummer en Laurent nog steeds erg ontroerend.

Ewan McGregor speelt in Beginners een tekenaar wiens vader (Christopher Plummer) dus uit de kast komt en een paar jaar later overlijdt. De film laat zien hoe die gebeurtenissen zijn leven en dan vooral zijn beginnende relatie (met Mélanie Laurent) beïnvloeden. Een simpel maar vrij realistisch verhaaltje dat voor het grootste deel voortkabbelt. Ewan McGregor praat trouwens met zijn hond, een Jack Russel die Arthur heet en die hem lijkt te begrijpen. Klinkt gek, maar je gelooft dat het zo is.

Een simpel, rustig voortkabbelend verhaal kan heel saai zijn, maar dat is bij Beginners absoluut niet het geval. Dit is ten eerste te danken aan regisseur Mike Mills die het verhaal voor een groot deel op zijn eigen leven baseerde. De film springt heen en weer in de tijd. In het begin een beetje verwarrend, maar na een tijdje verduidelijkend. Oorzaak en gevolg worden met elkaar in verband gebracht, waardoor je emoties en keuzes beter begrijpt.

Dat de film niet verveeld komt ook door de ontzettend charmante hoofdrolspelers. Ze spelen zo vanzelfsprekend dat het lijkt alsof ze zichzelf spelen. Daardoor leef je mee met Ewan McGregors zoektocht naar liefde en komt de dood van zijn vader hard aan. En dat terwijl je al vanaf het begin van de film weet dat het gaat gebeuren. Een flinke prestatie.

Beginners doet misschien niet alles goed. Het tempo raakt af en toe uit de film. Gedeeltes zijn niet interessant. Niet alle acteurs zijn even goed. Maar dat maakt uiteindelijk niet uit. Beginners grijpt je op veel momenten bij de keel en laat je even later weer lachen. Des te knapper is het dat dit gebeurt terwijl je dus al vanaf het begin bijna alle ontwikkelingen verklapt krijgt.