Beasts Of The Southern Wild

door Daan Snouck Hurgronje

Beasts Of The Southern Wild, Genre: Drama, Regie: Benh Zeitlin, Acteurs: Quvenzhané Wallis, Dwight Henry, Releasedatum: 18 oktober 2012, Speelduur: 91 minuten.

Recensie Beasts Of The Southern Wild

Water, tegelijk bron van leven en oorzaak van rampspoed. Iets waar we hier in ons kleine dijkenrijk met waterbeherende kroonprins bijna continu bewust van zijn maar waar ze in de Verenigde Staten ten tijde van oorkaan Katrina pijnlijk aan herinnerd moesten worden.

De schrijnende nasleep van deze verwoestende storm in en rondom New Orleans inspireerde succesvol kortfilmer Benh Zeitlin (prijzen voor onder andere Glory At Sea) om met zijn langspeeldebuut Beasts Of The Southern Wild een liefdevolle ode te brengen aan de vrijgevochten bayou-gemeenschappen in dit ondergelopen stukje Nieuwe Wereld.

Gemaakt met een klein budget en bevolkt met louter plaatselijke amateur-acteurs vertelt Zeitlins film het verhaal van de zesjarige Hushpuppy (Quvenzhane Wallis). Zij leeft met haar vader in De Badkuip, een fictieve gemeenschap op een moerassig eilandje in de Mississippidelta. Haar moeder is jaren geleden vertrokken en haar vader is daar nooit helemaal van hersteld. Hij drinkt teveel maar probeert zo goed als het kan zijn dochtertje te leren overleven in hun straatarme en harde wereld.

“Het universum werkt als alle stukjes precies in elkaar passen. Wanneer er ook maar een klein stukje kapot is, gaat het hele universum er aan,” weet Hushpuppy te vertellen. Op school leert ze hoe de moderne buitenwereld heeft gezorgd voor de gestaag stijgende zeespiegel door onzorgvuldig met de natuur om te gaan.

De gevolgen hiervan zijn voor de bewoners van De Badkuip direct te merken: na Katrina hebben de kortzichtige lokale authoriteiten een enorme dam gebouwd om het zeewater buiten te houden. Hierdoor kan buiten de waterkering het water niet meer goed wegstromen uit de delta en loopt De Badkuip het risico bij de eerste de beste stevige storm weggespoeld te worden.

Door deze situatie wordt het voor de buitenissige zonderlingen op het eiland steeds moeilijker om de opdringende beschaving buiten de deur te houden. Vader Wink (Dwight Henry) ziet hun bestaan als een constante David & Goliathstrijd in een primaire wereld waarin trots en zelfredzaamheid belangrijker zijn dan stabiliteit en conformisme. Hij verwacht van zijn dochtertje dezelfde levensinstelling, wil ze ooit kunnen overleven op de plek waar ze zo verknocht aan is. En er is haast geboden. Want Wink wil haar niet wil vertellen dat hij door een ernstige ziekte niet heel lang meer voor haar kan zorgen.

Ondanks dat de film zijn boodschap nergens onder stoelen of banken steekt wordt Beasts nergens een Postbus 51-film. In plaats daarvan trakteert regisseur Zeitlin de kijker op het wonderlijke perspectief van de kleine Hushpuppy, indrukwekkend neergezet door de jonge Wallis (ze was vijf tijdens de audities).

Realiteit en fantasie lopen op een prettige wijze door elkaar heen en de film weet op deze wijze vakkundig zijn enkele tekortkomingen te verbloemen. Zo mist het script een duidelijk doel en ook had een wat consequenter tempo niet misstaan. Beasts Of The Southern Wild is hierdoor zeker geen makkelijke publiekslieveling. Maar een film die op zo'n inventieve wijze zoveel rauwe schoonheid en toewijding van het scherm kan laten spatten, verdient zijn publiek.