The Bag Man

Een paar keer per jaar komt er zo’n film langs waaraan alles schreeuwt dat je hem links moet laten liggen. De hoofdrollen worden vertolkt door een stel acteurs die óf nog moeten doorbreken óf een fikse carrierdip hebben. De regie is in handen van een rookie. En de plot klinkt nét even te bekend. Soms valt zo’n film ondanks alles best mee. Bij The Bag Man is dat helaas niet het geval.

De plot draait om Jack Smith (John Cusack) die van zijn baas Dragna (Robert De Niro) de opdracht krijgt een tas met een onbekende inhoud af te leveren en te bewaken bij een afgelegen motel. Daar krijgt hij te maken met een aantal vreemde figuren die hem op alle mogelijke manier tot last zijn. Onder hen ook Carol (Rebecca Da Costa) een mooie, mysterieuze jongedame die de hulp van Smith nodig heeft.

Klinkt bekend, zo’n tas met een geheimzinnige inhoud. Niet alleen is dat gegeven al oneindig vaak gebruikt in andere, betere films. Debuterend regisseur David Grovic deinst er zelfs niet voor terug de inhoud van de tas één op één te kopiëren uit een bekende film van David Fincher. Eentje met Brad Pitt, Morgan Freeman en Kevin Spacey. Is dat dan geen gigantische spoiler? Jawel. Maar het trucje laat zich zó gemakkelijk raden dat dit stukje informatie nauwelijks wat van de spanning verpest. Bovendien is het kijken van The Bag Man sowieso af te raden.

Want ook andere scènes komen verdacht bekend voor. Denk bijvoorbeeld aan een shoot-out waarbij meerdere personages elkaar gelijktijdig neerschieten. Het moge duidelijk zijn dat David Grovic veel heeft gekeken naar het werk van Tarantino, Fincher en Lynch. Of hij daar ook wat van geleerd heeft, is echter zeer de vraag.

Niet dat álles slecht is aan de film. Na de hemeltergende introductie van De Niro, waarin hij met stukjes vlees uitlegt wat de opdracht voor Cusack is, ontvouwt zich een redelijk spannend en mysterieus verhaaltje. We zien een gewonde en verwarde Cusack die niet weet wat hij moet doen en niet weet wie hij nog kan vertrouwen. Na de entree van Da Costa gaat het echter van kwaad tot erger. De personages maken uitzonderlijk onlogische beslissingen en de finale is een zeldzaam hopeloze poging om intelligent gevonden te worden.

The Bag Man is dus een dertien-in-een-dozijnfilm. Voor de hoofdrol kom je dan al snel uit bij John Cusack. Geen onverdienstelijke acteur, maar hij speelt constant zó onderkoeld dat het nauwelijks te zeggen is of hij nu cool of gewoon ongeïnteresseerd is. Robert De Niro is al niet veel beter als foute Oost-Europese gangsterbaas met een raar kapsel. Je zou zeggen dat een man met zo’n cv en bankrekening niet de behoefte voelt om aan prulwerkjes als The Bag Man mee te werken, maar de laatste jaren lijkt De Niro tegen elk script dat hem onder de neus wordt geschoven ‘ja’ te zeggen.

Gooi Reservoir Dogs, Se7en en wat middelmatige thrillertjes als Identity in een blender. Een flinke scheut clichés en onlogische plotwendingen erbij. Even schudden. En het resultaat is The Bag Man. Een film die schaamteloos jat van beter werk en niets nieuws te melden heeft.