Bad Neighbours 2

Na regieklussen Forgetting Sarah Marshall, Get Him to the Greek en The Five-Year Engagement kwam regisseur Nicholas Stoller, als schrijver verantwoordelijk voor onder meer Yes Man en de twee recente Muppets-films, precies twee jaar geleden met Bad Neighbours. Een, voor Hollywoodbegrippen, redelijke low-budget komedie die wereldwijd alleen al aan bioscoopomzet tien keer zijn kosten terugverdiende. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat deze week een vervolg verschijnt. Al wordt direct in de openingsscène duidelijk dat geen enkele concessie gedaan is. Sterker, er wordt qua ranzigheid gewoon nog een schepje bovenop gedaan.

Op bijzonder originele wijze brengt Kelly Radnor (Rose Byrne) haar echtgenoot Mac (Seth Rogen) namelijk het goede nieuws: ze is zwanger van een tweede kindje. Hun huis wordt dan toch wel wat te klein, dus besluiten de twee te verhuizen. Al snel valt hun oog op een leuk vrijstaand huis in een buitenwijk en voor hun huidige woning worden ook kopers gevonden. Al hebben die nog wel een maand bedenktijd. En dan slaat voor de Radnors opnieuw het noodlot toe.

Het naastgelegen huis stond na vertrek van Delta Psi jarenlang leeg, nu lijkt eindelijk een nieuwe huurder gevonden te zijn. Of eigenlijk huurders; drie eerstejaars studentes Shelby, Beth en Nora (Chloë Grace Moretz, Dope's Kiersey Clemons en Beanie Feldstein) besluiten uit onvrede over het seksistische en achterhaalde beleid van de universiteit namelijk tot oprichting van Kappa Nu. Een vrouwelijke studentenvereniging met een duidelijk feministische insteek. Eén waar vrouwen gewoon zichzelf kunnen zijn in plaats van zich sletterig te kleden om zo toegelaten te worden tot de epische feesten van mannelijke disputen.

Een nachtmerrie voor Mac en Kelly, die bij de decaan (Lisa Kudrow, Phoebe uit Friends) geen gehoor vinden. Sterker, als vrouw juicht zij het initiatief alleen maar toe. Ook Kappa Nu wil niet meewerken aan het verzoek het even dertig dagen rustig aan te doen, zodat Mac en Kelly hun huis verkocht hebben. De dames krijgen bovendien hulp van Teddy Sanders (Zac Efron), de voormalige preses van Delta Psi die nog een appeltje te schillen heeft met de Radnors vanwege de gebeurtenissen in de eerste film. En als zelfs híj al staat te kijken van wat de studentes voor streken uithalen in de oorlog met hun buren, dan weet je wel hoe laat het is.

Je zou op basis van bovenstaande denken dat Bad Neighbours 2 een herhaling van zetten van de eerste film is. Daarmee doe je het meer dan geslaagde vervolg echter wel tekort. Sowieso is de setting veel grootser dan bij het eerste deel. De sequel is verder allesbehalve gemakzuchtig en kent bovendien een groter aantal voltreffers dan zijn voorganger. Hoewel het geheel wel wat moeizaam en rommelig op gang komt en de komedie uiteindelijk ook niet helemaal pretentieloos is, doet Bad Neighbours 2 uiteindelijk waarvoor je erheen gaat: je komt een stuk vrolijker de bioscoop uit. In deze roerige tijden is een beetje humor om te lachen best welkom.