Bachelorette

door Daan Snouck Hurgronje

Bachelorette, Genre: Komedie, Regie: Leslye Headland, Acteurs: Kirsten Dunst, Lizzy Caplan, Isla Fischer, Releasedatum: 4 oktober 2012, Speelduur: 94 minuten.

Recensie Bachelorette

Gezien de timing en de overeenkomsten is het onmogelijk om Bachelorette van schrijver/regisseur Leslye Headland (TV serie Terriers) niet te vergelijken met Bridesmaids van vorig jaar. Hoewel geen overhaaste rip-off (het is een verfilming van Headlands eigen toneelstuk uit 2010) draait het ook hier om een in de soep gelopen trouwerij en een bruidsmeid die eigenlijk niet echt zit te wachten op het eeuwige geluk van haar vriendin.

De bruidsmeid in kwestie is de geslaagde maar verbitterde yup Regan, gespeeld door Kirsten Dunst (Melancholia, Marie Antoinette). Wanneer haar vriendin Becky (Rebel Wilson, Bridesmaids) vertelt dat ze gaat trouwen kan Regan haar afgunst maar nauwelijks bedwingen. Becky was en is nog steeds het lelijke eendje van hun vriendinnengroepje, en het feit dat zij als eerste de liefde van haar leven gevonden heeft is de spreekwoordelijke stomp in de maag voor Regan.

Na jarenlang aan haar carriere werken en goed voor zichzelf zorgen is het juist tijd dat er een keertje iets moois gebeurt met haar leven, en het spreekt voor zich dat zij niet geheel onbevooroordeeld ingaat op Becky's bruidsmeisjesverzoek. Regan mobiliseert de overige twee leden van hun kliekje, mannenhater Gena (Lizzy Caplan, Cloverfield) en leeghoofd Katie (Isla Fisher, Hot Rod, Confessions Of A Shop-a-holic), en de dames grijpen de gelegenheid aan om weer eens ouderwets te feesten.

Het blijkt echter dat Becky een ander soort (lees: netter) feest voor ogen had dan haar vriendinnen, wat uitloopt op een ruzie en niet veel later een gescheurde trouwjurk. Ondertussen al behoorlijk teut en stoned moeten de drie meiden alles op alles zetten om de jurk weer op tijd gerepareerd te hebben.

Nu is de het vrouwelijk perspectief nog steeds een zeldzaamheid in Hollywoodfilms en net als Bridesmaids heeft Bachelorette alle elementen in zich voor een vrouwelijke kijk op de uiterst succesvolle formule van The Hangover. En net als haar grote zus slaagt ook Bachelorette daar maar half in. De goed gecaste actrices zijn overduidelijk in voor een potje moddergooien en het script heeft zeker zijn momenten, maar uiteindelijk is het allemaal net te kort door de bocht en te gemakzuchtig.

Het is duidelijk dat Headland met haar debuut film een feministisch pamflet over vrijgevochten dames voor ogen had, maar blijkbaar staat girlpower in haar optiek gelijk aan kattig en onsympathiek gedrag, wat voor het merendeel van de film ook nog gefocust is op de eigen partij. Wat door zou moeten gaan voor bijtende humor verzandt in een schreeuwerige klucht naarmate de nacht langer wordt.

Dat zou je realistisch kunnen noemen, maar net als in het echt wordt zo'n nachtje doorhalen ook steeds minder vermakelijk voor buitenstaanders. Het meest storende is echter dat ondanks hun vrijgevochten bravado de dames uiteindelijk alleen te temmen zijn door de bevestiging van een man, niet door eigen gewaarwording. Hiermee trekt Bachelorette vakkundig het tapijt onder eigen voeten vandaan.