August: Osage County

Geplaatst: door Max de Waal

Voor de achttiende (!) keer in 35 jaar was Meryl Streep genomineerd voor een Oscar. Vijftien keer voor beste actrice in een hoofdrol (ze won twee keer) en drie keer voor beste actrice in een bijrol (ze won één keer). Tijdens de 86e Academy Awards begin maart bleek dat ze het beeldje niet voor de vierde keer mee naar huis kon nemen, maar dit doet niets af aan haar prestatie.

Het is echt niet gek dat zij al zo vaak genomineerd is geweest. Meryl Streep is een van de grootste, zo niet dé grootste actrice ooit. Dit bewijst ze wederom met haar rol als de bijna harteloze en kettingrokende Violet Weston, moeder van de familie Weston, in het inktzwarte en met humor geparfumeerde drama August: Osage County.

Probleemgezin, zo kan je de familie Weston met één woord omschrijven. Moeder is moeilijk, scheldt ontzettend veel en rookt als een ketter ondanks haar keelkanker. Ze steekt haar mening niet onder stoelen of banken en dit wordt zeker niet door iedereen gewaardeerd. Haar drie dochters Barbara (Julia Roberts), Ivy (Julianne Nicholson) en Karen (Juliette Lewis) hebben zo hun eigen problemen.

Barbara ligt in scheiding met haar man Bill (Ewan McGregor) en krijgt maar geen grip op haar onhandelbare tienerdochter Jean (Abigail Breslin), Ivy heeft stiekem een relatie met haar neef (Benedict Cumberbatch) en Karen is toe aan haar zoveelste scharrel (Dermot Mulroney). En dan zijn er nog de continu kibbelende tante Mattie Fae (Margot Martindale) en oom Charlie (Chris Cooper).

Nadat vader (Sam Shepard) zichzelf om het leven heeft gebracht, wordt het uit elkaar gevallen gezin Weston noodzakelijk herenigd. Wat een tijd van verzoening en rouw zou moeten zijn, ontaardt al snel in ruzie en chaos. Want de relatie tussen moeder en dochter(s) is nou niet bepaald goed te noemen.

Er is veel oud zeer en dat komt vooral tijdens het diner na de begrafenis naar boven. Het verhaal is een neerwaartse spiraal en naarmate de Weston’s langer bij elkaar blijven, wordt de situatie er alleen maar slechter op. Familie is familie en daar wil men alles voor doen, daar heeft men alles voor over, maar sommige families zijn simpelweg beter af zonder elkaar.

August: Osage County is een drama, een inktzwart drama. Echter, regisseur John Wells parfumeert de film met een bepaalde humoristische en soms absurde laag. Voor wie zich niet laat afleiden door dit rookgordijn zullen de scènes waarin moeder en dochters wanhopig proberen zich met elkaar te verenigen hard en emotioneel aankomen. En juist dat is de kracht van deze film, de onherstelbare familieband en de sprankjes hoop op een goede afloop die maar niet komt.

De film is gebaseerd op een toneelstuk en het is dan ook niet gek dat het in deze film vooral draait om het acteerwerk. Het filmdoek is met sterren bezaaid. Vooral de twee voor een Oscar genomineerde dames steken er met kop en schouders bovenuit. Het samenspel tussen Roberts en Streep is ijzersterk. De rest van de cast vult het duo sterk aan.

Regisseur John Wells is voornamelijk bekend voor zijn televisiewerk. Zo maakte hij ER en The West Wing. Dit spaarzame uitstapje naar de film heeft hem met twee Oscarnominaties bepaald geen windeieren gelegd.

Ondanks dat August: Osage County geen klassieker wordt, is het wel een zeer onderhoudende film die absoluut de moeite waard is om te zien. Al is het alleen maar om na de film te kunnen zeggen: “valt het in onze familie nog alles mee”.